مقالات آموزشی

بهترین برندهای فیلترسازی دیزل ژنراتور ایران و جهان

برند های مطرح فیلتر دیزل ژنراتور

فیلتر ها یکی از حیاتی ترین قسمت های دیزل ژنراتور می باشند. عملکرد کلی و اصلی یک فیلتر کمک به افزایش راندمان کاری دیزل ژنراتور، خصوصاً تحت فشار و دمای بالا می باشد. فیلتر دیزل ژنراتور مدام درحال حذف ناخالصی ها و آلودگی هایی هستند که،باعث وارد شدن آسیب های جدی به موتور شما می شود. انواع فیلترها در دیزل ژنراتور شامل 5 دسته اند، که تعداد آنها در انواع دیزل ژنراتور می تواند متفاوت باشد. فیلتر هوا،فیلتر آب،فیلتر سوخت، فیلتر روغن و فیلتر آبگیر سوخت. تهیه ی فیلتر های اصلی و مناسب برای موتور های دیزل ژنراتور، دربین برندهای گوناگون و نسخه های اصلی و فرعی آنها کاری نسبتاً دشوار می باشد. حتی گاهی اشخاص متخصص نیز در تشخیص این فیلتر های اصلی و تقلبی دچار اشتباه می شوند. در ادامه با ذکر مثال هایی تفاوت فیلتر های اصلی و تقلبی را شرح می دهیم.

مقایسه ی فیلتر روغن ولوو اصل و تقلبی:

ویژگی های فیلتر اصلی ولوو:

  • پوسته ی ساخته شده ی فیلتر بسیار مقاوم است.
  • فلز فیلتر در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.
  • در برابر فشار کار مقاوم و ایمن است.
  • عدم نشتی در محل اتصالات
  • طراحی مناسب با 4 تقطه ی اتکا
  • آب بندی دقیق و عدم نشتی درهنگام فعالیت
  • پایداری فیلتر در کلیه ی جهات
  • بکارگیری ورق های سلولزی باکیفیت با تخلخل مناسب
  • چین های مناسب و ماکزیمم سطح فیلتراسیون
  • اتصالات فلزی در فیلتر و افزایش طول عمر آن
  • استفاده از واشرهای آب بندی مناسب و مقاوم در برابر فشار و دما
  • سادگی باز و بسته کردن فیلتر

ویژگی های فیلتر تقلبی ولوو:

  • استفاده از یک فنر پیچشی درون فیلتر
  • اتصالات ضعیف و احتمال نشتی روغن
  • پایداری فیلتر فقط در جهت عمودی
  • نازک بودن فیلترها
  • استفاده از گیره های کوچک برای اتصال فیلتر ها
  • و تمام گزینه های برعکس فیلتر اصلی

ویژگی فیلترهای سوخت تقلبی: شما پس از برش عرضی فیلترهای سوخت تقلبی بعد از مدتی مصرف یا بروز مشکل، مشاهده میکنید که سطح چین های داخل فیلتر،دچار ناهمواری شده اند.درصورتی که در فیلترهای با کیفیت و اصلی سطح داخلی فیلتر در تمام مدت طول عمر آن یکنواخت باقی میماند.

یک فیلتر هوا نیز باید بصورت کامل آب بندی شده باشد.تا از ورود کوچک ترین ذرات گرد و غبار به درون موتور نیز جلوگیری به عمل آورد.همچنین دارای تراکم چین های مناسب در کاغذ آن برای افزایش سطح تماس فیلتراسیون باشد.فیلترهای هوا نیز به 4 دسته تقسیم میشوند:فیلتر هوای کاغذی،فیلتر هوای روغنی،فیلتر اسفنجی و فیلتر پنبه ای

بهترین شرکت های فیلترسازی جهان:

فیلیتگارد آمریکا |دونالدسون آمریکا | بالدوین آمریکا | AFSI در کشور چک | مان آلمان | ماهله ی آلمان | شور اندونزی | ساکورا اندونزی

شرکت کامینز ابتدا در اواخر دهه ی 50 اقدام به تولید فیلتر روغن برای موتورهای گازوئیلی خود با دونفر نیروی کار نمود.در ابتدا بخاطر قرارگیری این واحد تولیدی در نزدیکی کارخانه ی کامینز و منطقه ای به نام سیمور، به فیلتر سیمور نیز مشهور بود.اما بطور رسمی درسال 1963 بود که این کمپانی به نام فیلیتگارد تغییر نام داد.درطول سالیان متمادی این کمپانی اندک اندک به یکی از مراکز اصلی، تولید فیلترهای دیزل ژنراتور تبدیل شد.در سال 2006 بار دیگر این شرکت به نام کامینزفیلتر تغییر نام داد. اما به لحاظ برندینگ و شناخته شدگی نام فیلیتگارد، همچنان این نام بر روی فیلترها چاپ میشود.امروزه این شرکت با بیش از 4000 کارمند،تبدیل به بزرگترین و شناخته شده ترین کمپانی تولید کننده ی فیلترهای ماشین آلات سنگین تبدیل شده است.

این کمپانی فیلترسازی با بیش از 200 پتنت و تکنولوژی ثبت شده درحال مطالعه و تعامل با جدیدترین فناوری های روز و علوم دانشگاهی، برای بهبود تولید و عملکرد محصولات خود است.استفاده از جدیدترین تکنولوژی در تولید مدیا و کارتریج مانند NANONET و STRATAPORE  ، همچنین طراحی نازل های پیشرفته برای فیلترهای روغن از مهم ترین دستاوردهای این کمپانی ها هستند.

فیلتر دونالدسون درسال1915 توسط فرانک دونالدسون پایه گذاری شد. امروزه با بیش از یک قرن سابقه درحال تولید انواع فیلتر هوا،روغن،گازوئیل،سوخت،هیدرولیک،آب،گیربکس و …. برای انواع ماشیت آلان راه سازی،معدنی و کشاورزی میباشد.این شرکت با ارائه ی محصولات گرید BLUE تحت تکنولوژی MEDIA درکاغذ فیلتر خود،اقدام به تولید فیلترهای سوخت و روغن اسمارت نموده که،هزینه ی نگهداری ماشین آلات را کاهش و طول عمر آن را افزایش میدهد.امروزه این کمپانی در بیش از 32 کشور دنیا، از جمله آمریکا،ژاپن،روسیه،آلمان و… مشغول به فعالیت میباشد.امروزه ارزش کلی این شرکت بیش از 1.5 میلیارد دلار آمریکا میباشد.

درسال 1936 یکی دیگر از برترین کمپانی های فیلترسازی جهان توسط A.BALDWIN به نام شرکت بالدوین تاسیس شد.پس از چند سال فعالیت موفق و رو به پیشرفت بالدوین برای رقابت با بزرگان این عرصه برای توسعه ی کسب و کار خود احساس نیاز کرد.برای این توسعه یالدوین نیاز به فضای بزرگتری داشت.بنابراین در سال 1963 اقدام به خرید یک آشیانه ی هواپیمای قدیمی باقی مانده از جنگ جهانی دوم،به مساحت 42 هکتار نمود.اهمیت این محل نه بخاطر ابعاد و فضای مناسب آن،بلکه بخاطر قرارگیری در مرکز کشور و دسترسی سریع به سیستم حمل و نقل بود. نام این محل که کارخانه ی مرکزی فیلتر دونالتسون اکنون نیز در آنجا واقع شده است کری میباشد.

شرکت فیلترسازی بالدوین بیت سال های 1964 تا 1981 حدودا 9 بار توسعه یافت. درسال 1981 این کمپانی به یک اتحادیه از قدرتمندترین شرکت های فیلترسازی و ماشین آلات به تام CLARCORE(NYSE) پیوست.تا مسیر تولید و اشتراک دانش و فناوری خود را بیشتر گسترش دهد.درهمان سال آقای بالدوین پس از سکته ی مغزی بعد از آن اعلام کرد شرکت فیلتر بالدوین توسط J.K.CLARK مدیرCLARECORE خریداری شده است.این شرکت در ادامه ی مسیر پیشرفت خود شعبات بین المللی خود رابه ترتیب ُدرسال 1991 ، در گوتنبرگ و نبراسکا،1994 در مکزیک، 1995 در ویفانگ چین، 1996 در داکوتا و آفریقای جنوبی و درسال 1991 در مراکش، که به صورت رسمی آن را درسال 2007 خریداری کردند،تاسیس نمود. بزرگترین دستاورد اصلی آن ها فروش تمام فیلترهای OEM و افترمارک این کمپانی، در بلک فرایدی 2017 میباشد.

فیلترهای شرکت کاترپیلار توسط خود این کمپانی ساخته نمیشود.اما در هرصورت ساخت آن ها زیر نظر این شرکت انجام میشود.شرکت advanced filteration systems در سال 1986 تحت یک فرآیند سرمایه گذاری مشترک تاسیس شد.دو کمپانی کاترپیلار و دونالدسون. این شرکت را تاسیس کردند.این کمپانی فیلترهای هوا،روغن،جداکننده ی آب و سیستم های موتور و هیدرولیک را تولید میکند.درسال 2009 یک شعبه ی بسیار بزرگ از کمپانی AFSI در کشور چک تاسیس شد.این شرکت بیش از 270 کارمند و کارگر دارد.امروزه این کمپانی بیشتر فیلترهای کاترپیلار تولید میکند.این شرکت در سال 1992 توسط مجله ی معتبر industry week به عنوان یکی از 10 کارخانه ی برتر تولیدی آمریکای شمالی شناخته شد.انتظار میرود در 5 الی 7 سال آینده شعبه ی سوم خود را در منطقه ی آسیا/اقیانوسیه افتتاح کند.

در سال 1938 دکتر آدولف مان و اریش هومل صاحبان نساجی bleyle در لودویگزبورگ بودند. مدتی پس ازآغاز جنگ جهانی دوم شرکت تولیدی پیستون ماهله در اشتوتگارت،تولید فیلترهای خود را به این شرکت پیشنهاد داد.این پایه و اساس آغاز به کار کمپانی mann+ hummel که امروزه تولید کننده ی فیلتر مان هستند شد.

پس از سال 1942 بنیان گذاران این کمپانی عمده انرژی خود را، صرف تحقیقات و توسعه ی شرکت تازه تاسیس خود کردند.سالهای سخت پس از جنگ آن ها را مجبور به تجدید نظر در تولیداتشان کرد.بطوری که تولید محصولات خانگی و اتصالات لوله کشی را نیز در دستور کار خود قرار دادند.اما در اواخر دهه ی 40 با تولید خودروی فولکس واگن درآلمان و تولید حجم زیادی از فیلترهای نمدی برای این خودرو توسط کمپانی مان،نقطه عطفی در فعالیت های این شرکت ایجاد شد.

در دهه ی 50 هم این کمپانی شروع به پیشرفت بیشتر کرد و سیستم های توزیع بین المللی خود را راه اندازی کرد.با استفاده ی گسترده از پلاستیک در تولیدات خود،این کمپانی نه تنها وزن تولیدات خود را کاهش داد،بلکه انعطاف آن ها را نیز افزایش داد.با مرگ دو بنیانگذار این کمپانی در دهه ی 70 و 80 ، این شرکت به سهام داران آن رسید.رشد روز افزون این کمپانی در طول 3 دهه فعالیت،باعث عضویت آن در گروه GmbH شد.این گروه در راستای گسترش تکنولوژی فیلتراسیون عمل میکند.این شرکت دامنه ی فعالیت خود را در دهه ی 90 گسترش داد و سهم بیشتری از بازارهای اروپا،آمریکا و آسیا برای خودایجاد کرد. این شرکت امروزه بیش از 23 هزار کارمند در 80 سایت عملیانی خود در سراسر جهان دارد.

کمپانی ماهله بیش از 100 سال پیش در سال 1920 در پی تلاش دو برادر به نام های ارنست و هرمان ماهل تاسیس شد.محل فعالیت های ابتدایی آن ها در شهر اشتوتگارت آلمان بود.آنها در ابتدا یک کارگاه آزمایش موتور بودند.بعدها اقدام به تولید پیستون های چدنی کردند.اما به منظور سبک تر شدن و مقاوم تر شدن پیستون ها آن ها با شرکت chemische fabrik griesheim elktron ادغام شدند و برای اولین بار در جهان در سال 1927 ، اولین پیستون انبساط کنترل شده و سپس در سال 1931 ، اولین پیستون حامل حلقه ی آلمینیومی را برای موتورهای دیزلی در جهان تولید کردند.تا قبل از جنگ جهانی دوم این کمپانی، تنها شرکتی بود که، محصولات آلیاژ منیزیوم دایکاست تولید میکرد.در طول جنگ جهانی این شرکت از پیستون های کوچک خودرو تا پیستون هایی با قطر 40 سانتی متر برای زیر دریایی ها، با آلیاژهای منیزیم،آلمینیوم و روی، تحت فشار ریخته گری و تولید میکرد.پس از جنگ نیز در سال های 1951 تا 1954 به تولید سیلندرهایی با پوشش کرومی روی آورد.امروزه این کمپانی در ضمینه ی قطعات موتورهای دیزلی و خودرو با دارا بودن بیش از 72 هزار کارمند در 130 نقطه و بیش از 30 کشور جهان یکی از 20 شرکت برتر تولید کننده ی قطعات یدکی جهان میباشد.فیلترهای ماهله در کشور ما نیز مصرف کننده و هواداران خود را دارد.این کمپانی در سال 2017 باعبور از رقم 12.8 میلیارد یورو در حجم معاملات خود،رکورد جدیدی را درناریخ خود ثبت نمود.

برندهایی مانند sure  و sakura نیز از جمله برندهای درجه 2 ولی خوب بازار در زمینه ی تولید فیلترهای دیزل ژنراتور هستند.این دو برند اصالتا متعلق به کشور اندونزی هستند.مخصوصا فیلتر ساکورا میتواند درصورت عدم وجود فیلترهای اورجینال در بازار، جایگزین خوبی برای موتور شما باشد.زیرا بیش از 45 سال است که در زمینه ی تولید قطعات یدکی خودرو، دیزل، صنعتی و کشاورزی مشغول فعالیت میباشد.در سال 2018 نیز با خرید شرکت sure گامی مهم در توسعه ی کسب و کار خود برداشت.

فیلترهای پرکینز و لوول و ولوو نیز توسط واحدهای تولیدی همین کمپانی ها و با نشان تجاری خودشان در نقاط مختلف دنیا تولید میشود.درتمامی موارد ذکر شده ی بالا توجه به اصل بودن کالای خریداری شده از اهمیت بالایی برخوردار است.شما میتوانید از بارکدهای روی جعبه های محصولات نیز از اصل بودن آن ها اطمینان حاصل فرمایید.برای راهنمایی بهتر میتوانید به مقاله ی مزایای استفاده از قطعات اصلی جهت عملکرد صحیح در دیزل ژنراتورها مراجعه کنید.

برخی از شرکت های سازهده فیلتر در ایران :

فیلتر کاج:

تولید کننده ی فیلتر هم برای خودرو های دیزلی سنگین و سبک و هم برای موتورهای دیزلی و گازسوز صنعتی میباشد.این شرکت با بیش از 200 محصول و 300 نفر پرسنل هم اکنون مشغول به کار میباشد.

فیلتر سرکان:

این شرکت در سال 1355 در شهر سرکان(از توابع استان همدان)، توسط حاج هوشنگ چراغی تاسیس شد.این کمپانی ابتدا فعالیت خود را،در تولید فیلترهای خودرو آغاز کرد.با گسترش فضا و فعالیت های خود در سال 1367 تولید فیلتر خودروهای سنگین را شروع کرد.سپس در سالهای 76 تا 78 تولیدات خود را در زمینه ی کشاورزی،صنعتی و پزشکی گسترش داد.

امان فیلتر:

این شرکت با تولید محصولات المنتی،برای ماشین آلات سنگین توسط آقای قدرت الله زین الدینی در سال 1358 آغاز به کار کرد.پس از تلاش های مکرر موفق به دریافت نشان استاندارد و ثبت برند امان فیلتر در سال 1376 شدند.امروزه این کمپانی در زمینه ی تولید انواع فیلترهای خودروهای سبک و سنگین داخلی و خارجی،ماشین آلات صنعتی و راه سازی و معدنی و کشاورزی مشغول به کار میباشد.

تمامی برندهای فیلتر اعلام شده در این مقاله از جمله برندهای با کیفیت و مرغوب فیلتر در بازار هستند.اما همچنان باید به این نکته توجه داشت که استفاده از قطعات دیزل ژنراتور اصلی همیشه باید اولویت انتخابی دارندگان موتورها باشد.زیرا لوازم دیزل ژنراتور اصلی بهترین طراحی و عملکرد و هارمونی را از نظر فنی،باموتور مخصوص به خود دارند.مجموعه ی پاوریار در تلاش است تا با تامین بهترین و با کیفیت ترین قطعات اصلی دنیا تا حد زیادی به این مهم پایبند و وفادار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *