مقالات آموزشی

عملکرد و علل خرابی پمپ روغن در دیزل ژنراتور

عملکرد و علل خرابی پمپ روغن در دیزل ژنراتور

پمپ روغن برای ارسال روغن به بخش های مختلف موتور استفاده میشود.محل قرار گیری آن در دیزل ژنراتور،پایین میل لنگ و در نزدیکی محفظه ی ذخیره ی روغن میباشد.وجود این قطعه برای حفظ روانکاری اجزای موتور شما ضروری میباشد.این قطعه دارای یک طراحی پیچیده است که به پیستون ها،یاتاقان ها و شفت ها کمک میکند تا از گرمای مازاد تولید شده رها شوند.درعین حال اطمینان حاصل شود که همه چیز به درستی کار میکند.اگر موتور عملکرد روان و صحیح خود را نداشته باشد به طور بالقوه مستعد خسارات و هزینه های تعمیر هنگفتی خواهد بود.

پمپ روغن باید به درستی کار خور را انجام دهد در غیر این صورت اجزای موتور مسدود شده و دیزل ژنراتور شما از کار میافتد.اگرچه شوک و خاموشی ناگهانی ممکن است بدترین سناریو باشد، یک پمپ با عملکرد بد میتواند آسیب های موضعی به برخی از بخش های موتور وارد کند.زیرا نمیتواند فشار روغن لازم ، برای عملکرد بخش هایی از موتور را فراهم کند.این افت فشار باعث افزایش فرسایش در برخی از بخش های موتور مانند پیستون ها میشود که قبل از خرابی باید سریع به آن رسیدگی شود.از چنین آسیب ها و خرابی هایی میتوان با سرویس به موقع و تعویض به هنگام روغن و پمپ روغن و سنسور روغن اجتناب کرد.

سیستم روانکاری در اصل برای حذف گرمای اضافی تولید شده توسط شفت ها، بلبرینگ ها و پیستون ها کار میکند.اما سیستم روغن کاری که پمپ روغن را در هسته ی خود جای داده است، از عملکرد روان موتور حین کار اطمینان حاصل میکند.دیزل ژنراتورها علی الخصوص با افزایش دور موتور آن ها دچار افزایش حرارت و اصطکاک میشوند.

روغن موتور درمقادیر مختلف توسط پمپ روغن از درون مجراهای تعبیه شده درون موتور به بخش های مختلف فرستاده میشود.علاوه بر این هر پمپ روغن دارای یک فیلتر روغن در مسیر خود میباشد که، باعث حذف آلودگی هایی که ممکن است به مرور درون روغن انباشته شود میشود.

انواع پمپ های روغن دیزل ژنراتور :

  • پمپ روغن چرخ دنده ای: این پمپ ها پرکاربردترین در موتورهای دیزل ژنراتور میباشند.این پمپ ها دارای دو چرخ دنده ی درگیر داخل یک محفظه میباشند که، یکی از آن ها محرک و دیگری متحرک میباشد.این چرخ دنده ها نیروی لازم برای حرکت خود را سینی جلوی موتور دریافت میکند.هنگام چرخش چرخ دنده ها یک خلا داخل پمپ روغن ایجاد شده و روغن داخل کارتل به سمت محفظه ی خروجی پمپ میشود.فشار مورد نیاز برای ارسال روغن به بخش های مختلف بین 3 تا 5 بار میباشد.
  • پمپ روغن روتوری: این پمپ ها به پمپ روغن ژیروتوری نیز معروف میباشند.در این پمپ ها روتور کوچک که محرک است درون روتور بزرگ چرخیده و بین دو چرخ دنده روغن جاری میشود.در ادامه ی این چرخش روتور دنده به درون فرو رفته و روغن را تحت فشار قرار داده و به سمت قسمت خروجی پمپ هدایت میکند.

در ادامه برخی از علل خرابی پمپ روغن دیزل ژنراتور و راه های رفع آن را توضیح خواهیم داد:

دو دلیل اصلی برای خرابی پمپ روغن وجود دارد:یکی از دلایل مراقب ضعیف و سرویس ها دیر بهنگام ازموتور دیزل ژنراتور میباشد.اگر پمپ روغن یا سنسور فشار روغن به دلیلی دچار نقص یا خرابی گردند به سرعت باید تعویض شوند.دلیل دیگر کاهش فشار روغن و درنتیجه کمبود روغن در سیلندرها و سایر بخش های حیاتی متحرک میباشد.بنابراین نیاز است که حجم روغن به صورت مداوم بررسی شود.پمپ روغن عمل روغن کاری تمام قطعات متحرک دیزل ژنراتور را با میزان مشخصی از روغن و به صورت روتین انجام میدهد.پمپاژ و تخلیه ی روغن به کمک میل لنگ نیز نیاز دارد.هنگامی که  دمای هوا زیر صفر میباشد و موتور سرد است،پمپ روغن به علت ویسکوزیته ی کم روغن از کار می افتد.درنتیجه موتور با روغن اندکی کار کرده و ممکن است آسیب ببیند.بنابراین از گرفتن بار بالا از دیزل ژنراتور در دقایق اولیه پس از روشن شدن بشدت خودداری کنید.مگر اینکه موتور شما مجهز به هیتر باشد.علل دیگر خرابی پمپ روغن ممکن است از نامرغوبی روغن استفاده شده،خرابی یا نامرغوبی فیلتر روغن،کثیف بودن روغن موتور و یا داغ کردن بیش از حد دیزل ژنراتور باشد.

پس از گرم شدن موتور،عملکرد پمپ روغن نیز بهبود میابد.پمپ روغن را با فشار از سوراخی در زیر میل لنگ به داخل بلوک سیلندر میفرستد.این فرآیند نیاز به عامل فشار دارد بنابراین پمپ باید به میل لنگ متصل باشد.با حرکت پیستون داخل سیلندر، میل لنگ شروع به چرخش میکند.پمپ روغن،روغن را از میل لنگ خارج و به داخل بلوک سیلندر میفرستد.پمپ روغن درصورت خرابی نه تنها عملکرد سایر بخش های دیزل ژنراتور را مختل میکند بلکه ممکن است باعث ازکارافتادگی کلی موتور شما شود.توجه داشته باشید اگر خرابی پمپ روغن شما ناشی از خرابی یا آسیب یاتاقان ها باشد.موتور شما نیازمند اوورهال یا تعویض کامل میباشد!!

علائم خرابی پمپ روغن دیزل ژنراتور و راه حل های جلوگیری از آن :

قبل از هرچیز توجه داشنه باشید که سنجش سطح روغن اهمیت بسیاری دارد و شما اینکار را باید با نشانگر مخصوص و در زمان سرد بودن موتور انجام دهید.پس از پاک کردن نشانگر آن را برای یک ثانیه وارد کنید.اگر سطح روغن مطلوب باشد در بالای میله ی نشانگر باید بین دو علامت قرار گیرد.

  • گیج فشار روغن مقدار پایینی را نشان میدهد
  • ساییدگی یا شکستگی شیر اتصال
  • مسدود شدن فیلتر در محل اتصال آن
  • بدون آب کار کردن موتور و گرمای بالای آن
  • سیگنال هشدار در ژنراتور یا یک پیام هشدار بر روی صفحه ی نمایش برد کنترلر
  • مصرف سوخت بیشتر موتور باوجود عدم افزایش دور موتور
  • نشتی روغن مشهود
  • بوی روغن سوزی ناشی از ریختن قطرات روغن روی قسمت های داخ موتور
  • افزایش صدا و حرارت موتور ناشی از سایش قطعات کم روغن دیزل ژنراتور به یکدیگر

برای جلوگیری از ایجاد این خرابی ها،دارندگان موتورهای دیزلی باید چند نکته را بطور دائم رعایت کنند.اول سرویس و بازدید به موقع از موتورهای دیزل ژنراتور(خصوصا چک کردن شیلنگ ها و اتصالات سیستم روغن کاری،در هربار تعویض روغن)،گام بعدی استفاده از قطعات اصلی یا OEM برای عملکرد بهتر و طول عمر بالاتر آن ها،در آخر نیز استفاده از روغن های مرغوب و باکیفیت که مناسب برای دیزل ژنراتور شما باشد.

مجموعه ی پاوریار با ارائه ی قطعات اصلی و باکیفیت و همچنین روغن موتورهایی با استانداردهای جهانی و مرغوب در حفظ سلامت موتور شما و کاهش هزینه های جانبی (اعم از سرویس و تعمیر و نگهداری) دیزل ژنراتور شما، در کاهش دغدغه های دارندگان این موتورها در تلاش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *