مقالات آموزشی

نحوه ی عملکرد دیزل ژنراتور و اجزای اصلی آن چیست؟

نحوه عملکرد دیزل ژنراتور

ژنراتور ها ابزارهای مفیدی هستند که برق را عموماً در قطع شدن یا عدم دسترسی آسان به آن تامین می کنند. این ماشین ها به ما کمک می کنند تا عملیات روزانه ی کاری، تجاری و عمرانی ما بی وقفه ادامه پیدا کند. ژنراتور ها این عمل را از طریق تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی انجام می دهند. ژنراتورها بر اساس قانون القای الکتریکی فارادی کار می کنند. این قانون میگوید هرگاه یک جسم هادی در یک میدان مغناطیسی حرکت کند بار یا شار الکتریکی ایجاد می شود. از دیگر مزیت های این موتور ها این است که تقریبا تمام لوازم یدکی دیزل ژنراتور برق قابل تعویض می باشند.

انواع ژنراتورهای برق

ژنراتورها به دو دسته ی AC  و DC تقسیم می شوند. ژنراتور ها ویا آلترناتور های AC نقش اساسی در زندگی ما ایفا می کنند و تامین کننده ی برق بسیاری از فعالیت های انسانی هستند. ژنراتورهای AC به دو دسته تقسیم می شوند:

  • ژنراتورهای سنکرون
  • ژنراتورهای القایی

از آنجایی که در این ژنراتور ها براشی وجود ندارد اندازه ی کوچک تری دارند، که حمل و نقل و تعمیر و نگهداری آن ها را آسان تر و کم هزینه تر می کند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این موتور ها از کارافتادگی کمتر آن هاست. به نوعی که نیاز کمتری به تهیه ی لوازم یدکی ژنراتور برق برای آن ها می باشد.

ژنراتورهای DC از لحاظ ساخنار و مکانیسم عملکرد تفاوت چندانی با نوع DC ندارند. این نوع ژنراتورها عمدتاً خارج از شبکه یافت می شوند. یک ژنراتور DC عمدتاً .از منبع جداگانه ای برای تولید انرژی در آهنربای میدان خود استفاده می کنند. تفاوت دیگر این ژنراتور ها این است که ژنراتور DC جریان مستقیم به جای متناوب تولید میکند. همچنین برخلاف ژنراتورهای AC از این ژنراتور ها برای تولید ولتاژ های نسبتا پایین استفاده می شود.

اجزای اصلی یک ژنراتور

یک ژنراتور از 6 جز اصلی تشکیل شده است:

  • موتور
  • سیستم سوخت رسانی
  • دینام
  • خنک کننده
  • اگزوز و سیستم
  • روانکاری

موتور:  این قسمت محرک اصلی ماشین است که به وسیله ی احتراق یک سوخت،نیروی لازم جهت عملکرد موتور را فراهم میکند.این سوخت می تواند. بنزین،گازوئیل،گاز طبیعی، پروپان، بیودیزل و… باشد. با احتراق سوخت نیروی مکانیکی لازم برای تبدیل شدن به انرژی الکتریکی فراهم می شود.

سیستم سوخت: این سیستم شامل یک مخزن برای انباشت سوخت و یک پمپ و لوله برای انتقال سوخت به موتور است. فیلتر سوخت هم وظیفه ی حذف ذرات ریز آلودگی در داخل سوخت را برعهده دارد. آخرین جز سیستم سوخت نیز انژکتورنام دارد که وظیفه ی پاشش یکنواخت سوخت به محفظه ی احتراق را برعهده دارد.

دینام و تنظیم کننده ی ولتاژ:  شاید بتوان گفت کار اصلی یک ژنراتور برعهده ی دینام است. این بخش انرژی مکانیکی تولید شده،تُوسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند.دینام شامل دو بخش استاتور یا سیم پیچ ها و روتور یا آرمیچر است. که یک میدان مغناطیسی چرخشی پایدار دراطراف استاتور ایجاد میکند.به طور کلی دینام با تولید یک ولتاژ الکتریکی به تولید یک جریان ثابت مناسب در راستای استفاده ی عملی کمک میکند.

سیستم خنک کننده:  یک سیستم خنک کننده معمولا برای جلوگیری از گرم شدن اجزای ژنراتور در حین کار وجود دارد،در بعضی از ژنراتور ها از فن،خنک کننده یا هر دوی آنها برای کنترل دمای ژنراتور در حین کار استفاده می کنند.

سیستم اگزوز و روانکاری: سیستم اگزوز هم به خروج گازهای آلاینده حاصل از عملکرد دیزل ژنراتور کمک می کند.آخرین بخش سیستم روانکاری است. از آنجا که یک دیزل ژنراتور از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده است هریک از آنها برای حرکت روان به روغن نیاز دارند. وجود همچین سیستمی الزامی است.

فرآیند تولید برق در دیزل ژنراتور: درون یک ژنراتور هوا و سوخت باهم داخل یک سیلندر مخلوط شده و مشتعل می شوند. احتراق باعث یک انفخار کوچک می شود و باعث حرکت پیستون، در سیلندر به بالا و نهایت به پایین می شود .پیستون به یک میل لنگ متصل است بنابراین حرکت پیستون باعث چرخش میل لنگ می شود. چندین پیستون که یکی پس از دیگری کاری می کنند. یک حرکت چرخشی صاف در میل لنگ ایجاد می کنند.در خودروها از این مکانیسم برای بحرکت درآوردن خودرو استفاده می شود.در ژنراتورها از این عمل برای اولید برق استفاده می شود.تبدیل این انرژی حرکتی به انرژی الکتریکی از وظایف دینام است.و اما دینام یا آلترناتور انرژی جنبشی ناشی از حرکت دورانی میل لنگ را، با استفاده از خواص القای الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل می کند. استاتور در دینام یک بخش ثابت است،که از سیم پیچ های مسی زیادی تشکیل شده است. روتور بخش متحرک دینام می باشد که باچرخش خود داخل استاتور و جریان یافتن الکترون ها در استاتور انرژی الکتریکی یا همان الکتریسیته تولید میکند.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *