مقالات آموزشی

هیتر دیزل ژنراتور و نحوه ی نصب و تعویض آن

هیتر دیزل ژنراتور

موتورهای دیزل ژنراتور عموما برای تولید برق در مناطقی که دسترسی به شبکه ی برق موجود نیست و یا درمواقع اضطراری قطع برق استفاده میشوند.بنابراین لازم است که سرعت شروع به کار در آن ها بالا باشد. این زمان را به طور معمول و استاندارد طبق مقررات NFPA 10 ثانیه در نظر گرفته اند.برای اینکار حتما لازم است دمای مایع خنک کننده ی موتور در محدوده ی 95 تا 110 درجه ی سانتی گراد نگه داشته شود.اینکار حتما باید قبل از استارت موتور صورت گیرد تا از فشارو آسیب وارده به موتور اجتناب گردد.راه اندازی موتورهای دیزلی در فصول سرد سال معمولا مشکل است.علاوه براین در لحظات اول استارت امکان ریپ زدن موتور وجود دارد.برای رفع این مشکل امروزه تقریبا در تمامی موتورها از یک المنت محصور داخل یک بلوک به عنوان گرمکن یا بخاری مایع خنک کننده ی موتور استفاده میشود.اگر موتور شما فاقد این قطعه میباشد یا این قطعه دچار خرابی شده است و موتور شما در مناطقی مستقر است که فصول سرمایی با برودت قابل توجه دارد.یا اینکه نیاز به راه اندازی و برقدهی سریع دارید(مانند بیمارستان ها و پالایشگاه ها و…) حتما باید یک هیتر مناسب تهیه کنید.در تهیه ی هیار هم چندنکته مهم وجود دارد که که که مهم ترین آن ها میزان برئدت هوا خصوصا در مناطق و فصول سرد است.در صورت برودت بیشتر شما به هیتری باتوان بالاتر نیاز خواهید داشت.مقدار آب خنک کننده و حجم موتور نیز اهمیت زیادی دارد. درحالت معمول به توان 3 وات برای هراینچ مکعب فضای فشرده سازی نیاز است.در متاطق سردتر این مقدار به 5 وات میرسد.

چرا شما به یک هیتر نیاز خواهید داشت؟

  • راه اندازی سریع موتور: هیتر با پیش آماده سازی موتور شما از طریق گرم کردن مایع خنک کننده به شما این اطمینان را میدهد که تحت همه ی شرایط موتور شما آماده به کار میباشد.
  • هزینه ی نگهداری را کاهش و طول عمر موتور را افزایش میدهد: هیتر با گرم کردن مایع خنک کننده ی مونور شما و فعالیت روان تر آن به روان کاری بهتر دیزل ژنراتور شما کمک میکند.اینگونه موتور دیزل ژنراتور شما با استعلاک کمتری کار میکند و در نتیجه طول عمر آن بیشتر شده و هزینه ی تعمیرات و نگهداری شما نیز کاهش میابد.
  • هزینه ی سوخت را کاهش میدهد: درفصول سرد سال عمدتا دارندگان دیزل ژنراتور از زمان استارت باید اندکی صبر کنند تا موتور به توان مطلبوشان برسد.یا حتی بعضی از افراد برای جلوگیری از سرد شدن سوخت موتور را با دور موتور پایین روشن نگاه میدارند.ایت امر نه تنها باعث آلودگی هوا میشود.بلکه باعث افزایش مصرف سوخت و تجمیع دوده و CO2 در اطراف موتور میگردد ونصب یک هیتر به راحتی مانع انجام این فرآیندهای مضر میشود.
  • باعث صرفه جویی در زمان میشود: اگر تجارت موفقی دارید حتما میدانید که حتی یک دقیقه نیز در کسب و کارهای مهم به چه میزان با ارزش است. اگر موتوری بدون هیتر داشته باشید. باید صبر کنید تا مایع خنک کننده ی موتور گرم شود و این امر در هر بار استارت زدن موتور اندکی از وقت با ارزش شما را هدر میدهد.نصب یک هیتر به راحتی از این امر جلوگیری به عمل میاورد.
  • باعث کمتر شدن ریسک تجمع آب درون پمپ موتور دیزل ژنراتور شما میشود: با گرم نگه داشتن موتور شدم این ریسک را که واتر پمپ شما بر اثر تجمع آب خراب شودرا کاهش میدهد.

انواع گرم کن آب دیزل ژنراتور

انواع مختلفی از گرم کن های دیزل ژنراتور وجود دارند که شما میتوانید نسبت به نوع کاربرد مد نظر خود و هزینه ی خود خریداری کنید.هرکدام از این هیترها مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.

  • هیترهای شیلنگ دار: این نوع از گرم کن ها را شما میتواتید در پایین موتور خود نصب کنید. مایع خنک کننده در این نوع موتورها از طریق کنوانسیون حرارتی گردش میکند.محدودیت این بخاری ها توان کم آن ها و چند ایز بودن شیلنگ آن هاست که باعث میشود.شما نتوانید از این توع هیتر ها برای پیش گرم کردن موتورهای دیزل ژنراتور بزرگتر استفاده کنید.
  • هیتر اتصالی انجمادی: یک نوع دیگری از هیتری که شما میتوانید روی موتور خود نصب کنید.هیتر انجمادی است.شما میتوانید این هیتر را از طریق سوراخ انجمادی روی موتور به موتور وصل کنید.این سوراخ معمولا روی سیلندرها قرار دارد و در سمت دیگر درست به داخل محفظه ی خنک کننده متصل میشوند.هدف از ساخت و اتصال این هیترها

  • هیترهای تانکی سبک: میتوانید یک هیتر با مخزن سبک را به پایین موتور خود وصل کنید و آن را از طرف دیگر مستقیم به مدار خنک کننده ی دیزل ژنراتور خود متصل کنید.این هیترها از طریق سیم برق به منبع برق موتور متصل میشود.انتخاب نوع بخاری شدیدا به دمای محیط اطراف و جا به جایی های موتور شما بستگی دارد.این نوع هیترها میتوانند مایع خنک کننده را دراطراف موتور به گردش دربیاورند و دارای یک ترموستات هستند که میتواند دما را تنظیم کند.برخی دیگر از این نوع هیترها دارای یک تایمر خودکار هستند که پس از تامین دمای مورد نظر هیتر دیزل ژنراتور را خاموش میکند.این نوع هیترها وقتی سنسور فشار روغن سیکل خود را آغاز میکند به طور خودکار خاموش میشود.شما میتوانید از این نوع هیتر ها در دیزل ژنراتورهای بزرگ استفاده کنید که گردش مایع ختک کننده در آن ها توسط یک پمپ سیرکولاتور انجام میشود.

اجزای اصلی پیش گرم کن دیزل ژنراتور

  1. شیلنگ اتصال: این قطعه برای گردش مایع خنک کننده از اهمیت بالایی برخوردار است.زیرا این مایع خنک کننده است که گرما را درون موتور توزیع میکند.
  2. پایه ی نصب: انتخاب یک پایه ی نصب مناسب برای هیتر شما در حفظ عملکرد صحیح هیتر ضروری است.
  3. ترموستات: وظیفه ی ترموستات کنترل دمای هیتر است تا مایع خنک کننده بتواند در دمای ثابتی باقی بماند.
  4. المنت حرارتی: این قطعه انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل میکند تا حرارت مورد نیاز هیتر را تامین کند.این تبدیل انرژی از طریق قانون ژول امکان پذیر است.
  5. پیچ هواگیری: برای اینکه هیتر به درستی کار کند.نیاز به خروج هوا از آن وجود دارد.پیچ تخلیه یه این امر کمک میکند.پیچ تخلیه با با ایجاد یک مسیر باعث میشود تا مایع خنک کننده به داخل محفظه ی احتراق جریان یابد.این امر باعث افزایش جابه جایی سیال و همچنین خروج هوا از پیج تخلیه میشود.
  6. شیربرقی: کنترل باز و بسته شدن شیرها توسط شیر برقی انجام میشود.این دریچه به وسیله ی انرژی الکتریکی برای ایجاد یکمیدان مغناطیسی کار میکند.این میدان مغناطیسی با باز و بسته کردن دریچه ها جریان مایع خنک کننده را کنترل میکند.

تا بدین جا این 6 قطعه،قطعات اصلی هیتر دیزل ژنراتور هستند.قطعات بعدی این لیست ممکن است در بعضی هیترها موجود باشند و یا در برخی دیگر موجود نباشند.

  1. کوپلر: این قطعه اجازه میدهد تا جریان مستقیم مایع خنک کننده از بخاری به ژنراتور جریان داشته باشد، که اجازه میدهد دمای ثابتی داشته باشد.
  2. کویل جرقه زنی الکتریکی: این سیم پیچ با تبدیل جریان الکتریکی به جرقه یا نوعی احتراق الکتریکی،نیروی لازم برای گرم کردن مایع خنک کننده برای هیتر را فراهم میکند.
  3. فتوسل تشخیص شعله: یک فتوسل شعله به تشخیص هرگونه گرمایی که در هیتر ممکن است به آتش سوزی منجر شود کمک میکند.هیتر شما ممکن است براثر ضربه یا فشلر بیش ازحد دچار جرقه های شعله ور شود.در این حالت یک فتوسل تشخیص شعله به اندازه ی کافی سریع شما را مطلع میسازد که از بروز فاجعه جلوگیری کند.
  4. مبدل حرارتی: این قطعه باعث میشود که حرارت هیتر به سایر بخش های موتور منتقل نشده و باعث آسیب به سایر قسمت ها نشود.

هیتر دیزل ژنراتور چگونه کار میکند؟

فرقی نمیکند که شما از چه نوع هیتری استفاده میکنید.وظیفه ی اصلی هیتر گرم کردن موتور شما از طریق گرم کردن مایع خنک کننده یا همان آب موتور شما میباشد.عنصر اصلی هیتر شما در فرآیند گرمایش المنت هیتر میباشد.با گرم شدن آب توسط هیتر،مایع خنک کننده در سراسر موتور شروع به گردش میکند.در این بین دو راه وجود دارد که موتور شما در دمای معینی گرم بماند.اولین راه ایت است که ابتدا آب گرم میشود و سپس در سراسر سیستم تعدیل دمای موتور شما گردش میکند.در این روش مایع خنک کننده قبل از اینکه گرم شود اجازه ی گردش در موتور را پیدا نخواهد کرد.بعد از گرم شدن مایع خنک کننده گردش صورت میگیردو معمولا در هیترهای اتوماتیک این مسیر رایج است.راه دیگری که در بعضی هیترهای دیگر برای گرمایش آب و حفظ دمای مشخص آن وجود دارد.گرم کردن مداوم مایع خنک کننده ی درحال گردش در فضای اطراف بلوک موتور است.البته این روش مستلزم آن است که دما را مدام پایش کنید تا از گرمای بیش ازحد جلوگیری شود.

نیاز است تا برای عملکرد حداکثریه هیتر در نگهداری آن دقت شود و از ورود آب شهری به آن جلوگیری به عمل بیاید.زیرا آب شهری به علت داشتن املاح زیاد ممکن است باعث خوردگی هیتر شما و کاهش راندمان کاری آن میشود.

نحوه ی نصب هیتر بر روی دیزل ژنراتور

اولین گام در نصب هیتر دیزل ژنراتور،تخلیه ی مخرن مایع خنک کننده ی موتور میباشد.اینکار را توسط باز کردن پیچ تخلیه ی مخزن آب انجام دهید.بعد از تخلیه ی کامل مایع ختک کننده بهتر است منبع تغذیه ی دیزل ژنراتور را نیز قطع کنید تا از بروز حادثه جلوگیری کنید.شما ابتدا باید محل پیچ های کورکن را برای بلوک سیلندر بیابید و سپس با تهیه با آماده کردم چند عدد بست و پیچ و مهره و پایه ی قرار گیری هیتر و دوعدد شیلنگ با سایز مناسب آماده ی نصب آن بشوید.

به این نکته حتما توجه داشته باشید که هیتر شما باید به صورت افقی هم راستا با شاسی موتور دیزل ژنراتور شما و در نزدیک ترین حالت به محفظه های ورودی و خروجی مایع خنک کننده در بلوک سیلندر شما متصل باشد.درصورتی که محل شیرهای خروجی آب یکی پایین تر از دیگری باشد.بر اثر جریان هم رفتی آب سرد از شیلنگ پایین تر وارد هیتر شده و آب گرم از شیلنگ بالاتر به بلوک سیلندر وارد میشود.اما دقت داشته باشید که درمحل ورود آب گرم به موتور هیچ گونه انحنا یا تا شدگی ای در شیلنگ وجود نداشته باشد.همچنین برای جلوگیری از نشتی یا کاهش راندمان کاری هیتر حتما اتصالات شیلنگ ها را با بست محکم کنید و از شیلنگی با طول مناسب وجنس مطلوب استفاده کنید.برای دانستن طول مناسب شیلنگ موتور دیزل ژنراتور خود میتوانید به user manual  یا دفترچه راهنمای دیزل ژنراتور خود مراجعه کنید.

درنهایت چند نکته وجود دارد که باید هنگام نصب هیتر رعایت کنید:

  1. بعد از نصب ، قبل از راه اندازی پرکردن مخزن مایع خنک کننده هرگز فراموش نشود.
  2. اگر میخواهید هیتر را از راه دور کنترل کنید حتما یک ترموستات از راه دور نصب کنید.
  3. از نصب مستقیم گرمکن بر روی موتور خودداری کنید.زیرا لرزش های مکرر موتور میتواند به هیتر شما آسیب برساند.
  4. دقت داشته باشید که در مسیر کلی پیش گرمکن هیچ حبابی وجود نداشته باشد.این کار را از طریق روشن کردن موتور قبل از روشن کردن هیتر انجام دهید.
  5. اگر فاصله ی هیتر شما از دیزل ژنراتور یا خروجی های مایع خنک کننده زیاد است.شما میتوانید از یک پمپ آب سیرکوله استفاده کنید.البته گرمکن های دارای پمپ آب سیرکوله موجود میباشد.
  6. درنهایت دوباره این نکته را متذکر میشویم که هیچگاه از آب لوله کشی به عنوان مایع خنک کننده استفاده نکنید.

هیترهای موجود در سایت پاوریار دارای شیرهای کنترل ورودی و خروجی و همچنین ترموستات تنظیم دما و المنتهای گرمایشی ایتالیایی با توان های مختلف میباشند.همچنین مخازن این هیترها دارای رنگ الکترو استاتیک میباشد.همیشه به این نکته توجه داشته باشید که در خرید هیتر حتما مدل دیزل ژنراتور خود وتوان آن را اعلام کنید و بر روی کیفیت المنت هیتری که میخواهید خریداری کنید دقت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *