مقالات آموزشی

انواع روغن موتور دیزل ژنراتور و نحوه تعویض آن

نحوه تعویض روغن دیزل ژنراتور

همیشه وقتی شما با یک ماشین سر وکار دارید.بحث استعلاک و نگهداری از آن نیز مطرح میگردد.در این مسیر انتخاب ملزومات مورد نیاز ماشین شما در بهترین حالت و کیفیت از مهم ترین نکات جهت کارایی ماشین آلات شما با بالاترین راندمان ممکن است.روغن موتور دیزل ژنراتور نیز از جمله مهم ترین اقلام مصرفی برای دارنگان موتورهای مولد برق میباشد.مهمترین وظایفی که روغن موتور برعهده دارد اول کمک به روان کاری قطعات دیزل ژنراتور و جلوگیری از آسیب های ناشی از ساییدگی درآن میباشد.دومین وظیفه ی مهم روغن در دیزل ژنراتور کمک به کاهش دمای ایجاد شده در موتور میباشد که اینکار را از طریق انتقال حرارت توسط روغن به oil cooler  انجام میدهد.

اما در خرید روغن مورد نیاز برای موتور دیزل ژنراتور خود باید به چند نکته توجه داشت.در ابتدا هم خوانی روغن جدید با روغن موجود در موتور و از همه مهم تر هم خوانی روغن با موتور شما از نظر شاخصی به نام API میباشد.این شاخص مخفف America Petroleum Institute، میباشد.این شاخص برای تمام روغن موتورهای بنزینی و گازوئیلی وجود دارد.که در موتورهای دیزلی دارای 4 سطح کیفی میباشد.

  • Cl-4: این سطح کیفی برای موتورهای 4 زمانه ی سبک و سنگین طراحی شده است. از جمله مهم ترین ویژگی های آن میتوان به کاهش اکسید نیتروژن،بهینه سازی مصرف سوخت و خنک کردن قطعات موتور اشاره کرد.
  • CH-4 : این استاندارد برای موتورهای دیزلی است که یا دور بالا حرکت میکنند. همچنین عمده روغن های مصرفی برای موتورهای موجود در کشور ما از این نوع استاندارد میباشد.
  • CF-4: بالاترین سطح کیفی برای موتورهایی که با دور بالا کار میکنند، این سطح است.
  • CE: این سطح کیفی برای موتورهایی طراحی شده است که با سرعت پایین و بار زیاد حرکت میکنند.

میزان ویسکوزیته ی روغن در دماهای گوناگون و سپس انتخاب روغن مناسب با شرایط آب و هوایی ای که موتور شما در آن قرار دارد.نکته ی بعدی سنتتیک بودن یا طبیعی بودن روغن میباشد که به معنای این است که روغن دیزل ژنراتور شما حاصل تقطیرو تصفیه ی نفت میباشد و یا در پالایشگاه ها به صورت شیمیایی و سنتتیک ساخته شده است و یا این که در حالت سوم نیمه مصنوعی است.معمولا روغن مناسب برای اکثر دیزل ژنراتور ها در کشور ما روغنی با شاخص ویسکوزیته ی 15W40  میباشد.اما این اعداد و حروف به چه معنا هستند؟عدد اول عملکرد ویسکوزیته ی مطلوب در سرما را نشان میدهد.حرف W نشان دهنده ی ویسکوزیته یا غلظت است.عدد دوم هم عملکرد مطلوب روغن در حداکثر دما یا تابستان را نشان میدهد.یعنی روغنی که بر روی آن 15W40 درج شده است،حداقل در دمای 15- و حداکثر در دمای 40+ ویسکوزیته ی مطلوب برای موتور را حفظ میکند.برای کسب اطلاعات بیشار درباره ی روغن های باکیفیت میتوانید به مقاله ی ویژگی های مطلوب مایعات دیزل ژنراتورمراجعه کنید. همچنین به لحاظ غلظت روغن مناسب شما برای شرایط محیطی محل فعالیت خود میتوانید به جدول زیر هم استناد کنید.

روغن دیزل ژنراتور

در هر صورت شما در ابتدا باید به توصیه های موجود در user manual موتور خود توجه کنید و از روغن پیشنهادی خود سازنده ی دیزل ژنراتور استفاده کنید.

از طرف دیگر روغن دیزل ژنراتور افزودنی های متفاوتی دارد که هرکدام میتواند باعث بهتر شدن یکی از ویژگی های روغن موتور شما شود.اما در انتخاب و خرید این افزودنی ها هم باید نسبت به مدل موتور خود و برند این افزودنی ها دقت لازم را به عمل آورید.این افزودنی ها شامل موارد زیر هستند:

  • افزودنی های بهبود شاخص گرانروی
  • افزودنی های ضد اکسیداسیون
  • افزودنی های ضد خوردگی
  • افزودنی های پاک کننده
  • افزودنی های ضد کف
  • افزودنی های معلق ساز
  • افزودنی های ضدسایش و کاهنده ی اصطکاک در فشار بالا
  • افزودنی های پایین آورنده ی نقطه ی ریزش

نحوه ی تعویض روغن دیزل ژنراتور:

معمولا توصیه میشود تعویض روغن رو با موتور سرد انجام دهید.اما در صورت رعایت نکات ایمنی و حضور افراد حرفه ای در محل با روشن کردن و گرم شدن موتور نه تنها روغن به صورت کامل تخلیه میشود.بلکه رسوبات موجود در محفظه و لوله های روغن نیز کاملا تخلیه میشود.اما برای تخلیه ی روغن پس از گرم شدن موتور حتما باید از دستکش و لباس کارضخیم و ایمن استفاده کنید تا خطر سوختگی شما را تهدید نکند.میتوانید تخلیه روغن را با موتور روشن انجام دهید و یا میتوانید موتور را خاموش کرده و قطب مثبت باطری را جدا کرده، سپس اقدام به باز کردن پیچ تخلیه ی کارتل روغن نمایید.

نکته: عمده ی دیزل ژنراتورهای 15 الی 350 کیلو وات پیچ ها و مهره های تخلیه ی 16 اینچی استفاده میکنند.همچنین از 8 تا 30 لیتر هم روغن برای تعویض روغن آن ها استفاده میشود.

پس از تخلیه کامل روغن،پیچ کارتل روغن را از لحاظ سلامت کاملا بررسی کنید.اگر موردی وجود نداشت پیچ را آب بندی کرده و سپس ببندید.ترجیحا با هر بار تعویض روغن موتور فیلتر روغن دیزل ژنراتور را نیز تعویض کنید.این کار را باید به وسیله ی یک آچار تسمه ای انجام دهید.بعد از باز کردن فیلتر قدیمی،محل اتصال را با یک پارچه تمیز کنید. سپس فیلتر جدید را درجای خود قرار داده و محکم کنید.سپس روغن جدید را داخل مخرن ریخته و سطح روغن را چک کنید.اگر کمتر از نقطعه مطلوب بود.مقداری روغن به آن بیافزایید.موتور را بعد از مدت کوتاهی راه اندازی کنید و مجددا سطح روغن درون باک را چک کنید.سطح مایع خنک کننده را هم همزمان چک کنید.به این مورد توجه داشته باشید که کم شدن ناگهانی و چشمگیر روغن در ساعات اولیه ی کاری دیزل ژنراتور امری طبیعی است.اما سطح روغن باید روزانه چک شود تا در صورت کمبود روغن موتور،باک روغن مجدد پر شود.

به این نکته توجه داشته باشید که، تعویض فیلتر روغن معمولا باید هر 150 الی 200 ساعت انجام شود.یا اگر دیزل ژنراتور اضطراری دارید که چندان پرکار نیست شما نباید بیش از ماه 20 از آخرین تعویض روغن موتور خود فاصله ایجاد کنید.با تمام این تفاسیربرخی از موتورها تغییرات زودهنگامی را دارا هستند و زمان تعویض روغن در آن ها متفاوت است.ترجیحا برای تشخیص نوع و زمان تعویض روغن به دفترچه ی user manual سازنده ی خود موتور مراجعه کنید.

در صورت شنیدن هرگونه صدای نامتعارف مانند جیرجیر و تق تق از موتور،سریعا سطح روغن آن را چک کرده و روغن موتور را تعویض کنید.مجموعه ی پاوریار با دراختیار گذاشتن بهترین روغن های موتور با انواع مشخصات،دارندگان موتور را در نگهداری و سرویس هرچه بهتر دیزل ژنراتور خود یاری میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *