مقالات آموزشی

باتری دیزل ژنراتور و عملکرد آن در دیزل ژنراتور

باتری دیزل ژنراتور

سوالی که وجود دارد این است که یک دیزل ژنراتور که خود یک مولد است و همانند یک باتری در هنگام قطع برق عمل میکند، چرا احتیاج به باتری دارد. درجواب این سوال باید گفت که دیزل ژنراتور نیز همانند خودرو برای راه اندازی احتیاج به یک نیروی محرکه ی اولیه دارد.علاوه بر این تعدادی از قطعات الکترونیکی دیزل ژنراتور برق مصرفی خود را به صورت مستقیم از باتری تامین میکنند..مانند برد کنترلرها،پمپ ها در هنگام شروع بکار، دمپر هوای 24 ولتی ، رله ها و….اما پس از استارت موتور، دیزل ژنراتور توانایی تولید برق بصورت بی نیاز از باتری را دارد.

باتری دیزل ژنراتور چند نوع است؟ واز چه بخش هایی تشکیل شده است؟

  • روکش باتری که معمولا از جنس پلاستیک یا پلی پروپلین است،اما گاها جنس کائوچویی نیز دارد.
  • صفحات عایق و صفحات داخلی باتری که از جنس سرب یا دی اکسید سرب هستند.
  • درپوش پلاستیکی یا کائوچویی باتری که برای خارج کردن گازهای تولید شده تعبیه شده است.
  • محلول الکترولیت باطری که از مخلوط آب مقطر و اسید سولفوریک تهیه شده است.

معمولا دونوع باتری وجود دارد.باتری هایی که نیاز به نگهداری ندارند و مهروموم هستند.نمیتوان به آن ها محلول الکترولیت اضافه کرد یا وزن مخصوص باتری را اندازه گیری کرد.به این نوع از باتری ها سیلد یا اتمی گویند.

نوع دیگر از باتری ها که قدیمی هستند،باتری های سربی اسیدی میباشند.این نوع باتری ها باید از لحاظ سطح الکترولیت و وزن مخصوص آن ها مدام بررسی شوند.معمولا این باتری ها دارای درپوشی برای افزودن مایع الکترولیت هستند.

البته نوع سومی از باتری ها وجود دارد که به آن ها نیکل کادمیوم میگویند،که معمولا در صنایع حساسی مانند نفت و گاز به کارمیروند.طول عمر و قیمت این بات9ری ها چند برابر باتری های اسیدی و اتمی  میباشد.

عوامل موثر در انتخاب باتری دیزل ژنراتور و نحوه ی نگداری از آن

عوامل زیادی در انتخاب باتری مناسب دیزل ژنراتور شما موثر است.اما موارد زیر از جمله مهم ترین آن  هاست:

  • ابتدا مطمئن شوید که مشخصات باتری با آنچه مورد نیاز موتور شماست و داخل دفترچه ی راهنمای کاربری موتور توصیه شده است همخوانی داشته باشد.
  • باتری ای را که قبلا روی دستگاه وصل شده است را بررسی کنید.اگر مناسب است،باتری ای با همان مشخصات تهیه کنید.
  • توجه به طول مدت و دفعات استارت نیز اهمیت فراوانی دارد.
  • دمای محیط اطراف دیزل ژنراتور و استاندارد روغنی که استفاده میکنید.
  • از گارانتی و معتبر بودن برند باتری اطمینان حاصل کنید.
  • درنهایت میزان انرژی ای که هر استارت از باتری میگیرد.

درنگهداری ازباتری دیزل ژنراتور نیز بهتر است از نکات زیر پیروی کنید:

  1. تاریخ خرید باتری خود را ثبت کنید.طول عمر یک باتری سرب اسیدی یا حتی اتمی حداقل 3 و حداکثر 5 سال (درصورت نگهداری مناسب) میباشد.
  2. وزن مخصوص الکترولیت های باتری را بررسی کنید تا مطابق استانداردهای سازنده باشد.
  3. مخلوط آب مقطر و اسید داخل باتری های سربی را به دقت کنترل کنید.همچنین از افزودن آب غیرمقطر به باتری خودداری کنید.زیرا باعث ایجاد رسوب در باتری میشود.
  4. اتصالات باتری را با برس سیمی تمیز کنید تا انتقال جریان همیشه کامل و مناسب باشد.
  5. از استنشاق بخارات خروجی از باتری سربی اسیدی جدا خودداری کنید،زیرا باعث آسیب به دستگاه تنفسی شما میشود.همچنین به علت اشتعال زا بودن این بخارات از نزدیک کردن هرگونه شعله به باتری جدا خودداری کنید.
  6. در موتورهای تولید توان اضطراری حتما از باتری شارژر های اتوماتیک استفاده کنید و از اتصال صحیح آن به باتری مطمئن شوید.زیرا این قطعه علاوه بر شارژ نگه داشتن باطری به طول عمر آن نیز میافزاید.
  7. در صورت روشن نشدن دیزل ژنراتور خود از استارت زدن طولانی و پشت سرهم خودداری کنید.زیرا اینکار باعث تحمیل فشار بیش از حد به باتری شما میشود.
  8. درصورت خرابی دینام شما باتری شارژ نمیشود.اگر آفتومات شما خراب باشد نیز باتری زیاد شارژ شده و جوش میاورد.بنابراین بررسی مداوم این قطعات نیز باید در دستور کار شما قرار گیرد.
  9. هر از چندگاهی ولتاژ باتری را با مولتی متر اندازه گیری کنید و آن را با استانداردهای دفترچه راهنمای موتور و باتری مطابقت دهید.
  10. در فصول سرد سال برای جلوگیری از استارت سخت که توان زیادی را از باتری میگیرد.دمای محیط نگهداری دیزل ژنراتور را بین 10 تا 20 درجه نگه دارید.راه دیگر این است که برای موتور خود یک هیتر یا گرم کن تهیه کنید.

اگر باتری دیزل ژنراتور شما خراب شده باشد یکی از علائم زیر را نشان میدهد.

  • موتور به آرامی شروع به کار میکند یا اصلا روشن نمیشود.
  • مدتی پس از شروع کار موتور نیز دیزل ژنراتور بخوبی کار نمیکند وسیستم های برقی از خود ضعف نشان میدهند.
  • باتری شما باد کرده است و یا دچار نشتی و ترکیدگی میباشد.
  • بیش از 3 الی 5 سال است که باتری را روی موتور خود نصب کرده اید.

پیشنهاد میشود که حتما یک باتری جایگزین در انبار خود داشته باشید،تا درصورت ایجاد مشکل یا اتمام عمر مفید باتری یا اصطلاحا مرگ باتری قبلی بدون اتلاف وقت آن را جایگزین کنید.تا درصورت بروز مشکل مجموعه ی شما دچار فقدان انرژی نگردد.اگرهم ژنراتور فصلی دارید. بهتر است در هنگام استفاده نکردن از آن اتصالات باتری را جدا کنید و آن را درجای خشک و خنک نگهداری کنید.همچنین هرچند ماه یکبار آن را شارژ کنید تا از تخلیه ی کامل آن جلوگیری به عمل آید.تعویض به موقه ی باتری آسیب دیده یا مرده نه تنها به بهبود عملکرد دیزل ژنراتور شما منجر میشود.بلکه از آسیب های وارده به بخش های الکتریکی موتور جلوگیری میکند.درهنگام تهیه ی باتری حتما تعداد باتری(درصورت اینکه بیش از یک باتری به موتور شما متصل است)، ولتاژ آن(12 یا 24) ،میزان جریان باتری و همچنین مدل و برند موتور را به عنوان اطلاعات ضروری در اختیار فروشنده قرار دهید.اگر هم باتری خاصی را مدت هاست که تهیه و از آن استفاده میکنید.فقط برند باتری و جریان و ولتاژ آن کافی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *