مقالات آموزشی

علل و تشخیص خرابی پمپ روغن دیزل ژنراتور

سنسور فشار روغن

پمپ روغن دیزل ژنراتور برای جریان یافتن روغن در موتور دیزل ژنراتور استفاده می شود. پمپ ها در پایین میل لنگ جایی که روغن ذخیره می شود، قرار دارند. پمپ روغن برای حفظ روانکاری موتور شما بسیار ضروری است. این قطعه طراحی پیچیده ای دارد که به یاتاقان ها، شفت ها و پیستون ها کمک میکند تا از گرمای اضافی خلاص شوند و درحین حال اطمینان حاصل شود که همه چیز به درستی اجرا می شود. اگر موتور دیزل ژنراتور منظم و صحیح کار نکند دچار گرفتگی و توقف های بیجا می شود که هزینه های زیادی در پی داشته و باعث اتلاف وقت می شود. پمپ روغن باید همیشه درست کار کند، زیرا کوچک ترین نقصی در آن موتور را به طور کامل از کار می اندازد. اگرچه تشنج موتور بدترین سناریو است ولی یک پمپ روغن خراب میتواند آسیب ها موضعی نیز ایجاد کند. زیرا نمی تواند فشار کافی روغن را ایجاد کند. پس ممکن است موتور در برخی از نواحی در اثر کمبود روغن دچار آسیب ناشی از گرما و سایش شود.

پمپ روغن دیزل ژنراتور

هرگونه تشنج در موتور می تواند به هزینه های گزاف تعمیر و خرابی های پیش بینی نشده در موتور منجر شود. می توان با سرویس و نگهداری معمول و سرویس های روتین از وقوع چنین پیشامد هایی جلوگیری کرد. پمپ روغن در هسته ی بخش سیستم روغن کاری قرار دارد و مانند قلب این سیستم عمل می کند. وقتی موتور با سرعت بالا درحال کار است. این سیستم مانعی برای افزایش دما درنتیجه ی اصطکاک بالا می باشد. دمای بالا جدا از آسیب های وارده به موتور یکی از علل افزایش سوخت می باشد. هر پمپ روغن نیز دارای فیلتری است که برای از بین بردن هرگونه زباله ی قابل توجه مربوط به روغن که ممکن است در طول زمان جمع شده باشد طراحی شده است.

علائم معمول خرابی پمپ روغن دیزل ژنراتور

افت توان و کاهش عملکرد موتور می تواند ناشی از خرابی پمپ روغن باشد. خرابی پمپ هم ممکن است به دلیل فرسودگی و فشار، نگهداری ضعیف یا آسیب ناشی از تجمع زباله یا موارد دیگر باشد. تشخیص خرابی پمپ و علت آن ممکن است چالش برانگیز باشد و شما را درگیر هزینه و زمان تعمیر زیادی بکند. اگر خرابی پمپ روغن به علت اصطلاک باشد به راحتی می توان آن را تعمیر یا تعویض کرد. اما اگر خرابی آن براثر نصب یا استفاده ی اشتباه و یا استفاده از قطعه ی تقلبی به جای اصلی باشد ممکن است تعمیر آن دشوارتر باشد. این خرابی ممکن است بر اثر یک خراب کاری فردی یا محیطی هم باشد.

پمپ روغن دیزل ژنراتور

 

به طور کلی دو دلیل برای خرابی پمپ روغن وجود دارد یکی عدم نگهداری و سرویس مناسب این قطعه و موتور، دلیل دیگر کمبود روغن یا استفاده از روغن نامرغوب می باشد که اینکار باعث عدم توانایی ارسال روغن توسط پمپ به نواحی مختلف موتور می شود و پمپ تحت فشار مضاعف قرار میگیرد. درنتیجه موتور هم به علت کار با روغن ناکافی دچار خرابی می شود. پمپ روغن توسط میل لنگ به حرکت درمی آید و سایر بخش های متحرک موتور را روغن کاری می کند. اگر موتور سرد باشد ممکن است پمپ روغن به علت ویسکوزیته ی پایین روغن نتواند آن را به بخش های مختلف موتور برساند و برداشت شما این باشد که پمپ روغن دچار نقص شده است. وقتی موتور گرم میشود عملکرد سیستم گردش روغن نیز بهبود میابد. پمپ روغن مایع روان کننده را از طریق سوراخی در پایین میل لنگ وارد بلوک سیلندر می کند. این فرآیند نیاز به نیروی فشار دارد، بنابراین پمپ روغن باید به میل لنگ متصل باشد. با حرکت پیستون به جلو و عقب در داخل سیلندر، میل لنگ میچرخد. پمپ روغن این مایع روان کننده را از میل لنگ خارج میکند و به سمت بلوک سیلندر میفرستد. بصورت کلی شایع ترین علل خرابی پمپ روغن به شرح زیر است:

  • نچرخیدن میل لنگ به هر دلیل
  • خرابی های یاتاقان های پمپ روغن
  • خرابی های مهرو موم روی پمپ روغن
  • قطعات ساییده یا خورده شده ی پمپ روغن

پمپ روغن دیزل ژنراتور

چگونه خرابی پمپ روغن دیزل ژنراتور را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص این خرابی شما باید چند علامت و نشانه ی حیاتی را بررسی کنید. مانند: کاهش فشار روغن، افزایش صدای موتور و کاهش عملکرد موتور همچنین از سایر نشانه های خرابی پمپ روغن میتوان به افزایش دمای موتور و نشتی روغن اشاره کرد.

  1. یکی از راه های بررسی دلیل افت فشار روغن، سنجش سطح روغن یه وسیله ی یک گیج در مخزن روغن می باشد. اگر فشار روغن در صورت کافی بودن میزان روغن کم باشد یا به سرعت کاهش یابد نشان دهنده ی خرابی پمپ روغن می باشد.
  2. راه دیگر برای تشخیص خرابی پمپ روغن گوش دادن به صدای موتور برای یافتن سر و صدای غیر عادی میباشد. خرابی پمپ روغن ممکن است صدایی شبیه ناله یا سنگ زنی در موتور ایجاد کند.
  3. اگر موتور آنطور که باید کار نمیکند، این نیز میتواند نشانه ای از خرابی پمپ روغن باشد. موتور ممکن است خشن کار کند یا قدرت نداشته باشد. یا حتی ممکن است نتواند متوسط دمای عملکردی خود را حفظ کند.
  4. فیلتر خود چک کنید. اگر فیلتر روغن شما دچار کثیفی یا گرفتگی باشد، میتواند جریان روغن را محدود کرده و پمپ روغن را ازکار بیندازد.
  5. نشتی روغن را بررسی کنید،درصورت مشاهده هرگونه ی نشتی روغن شما میتوانید این احتمال را بدهید که نقص احتمالی از پمپ روغن میباشد.

اگر مشکوک به خرابی پمپ روغن دیزل ژنراتور خود هستید،واجب است که در اسرع وقت آن را توسط یک تعمیر کار حرفه ای بررسی و تعمیر کنید و درصورت لزوم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موتور آن را تعویض کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که نشت روغن میتواند بسیار خطرناک و باعث آتش سوزی شود. همچنین نشان دهنده ی این است که خرابی پمپ روغن میتواند شدید باشد. کاهش سطح روغن و افزایش مصرف آن میتواند نشانی از نشتی احتمالی یا خرابی پمپ روغن باشد. بنابراین همیشه سطح روغن موتور دیزل ژنراتور خود را کنترل کنید.

سایر علل خرابی پمپ روغن دیزل ژنراتور ممکن است به شرح زیر باشد:

  • گیج سطح روغن پایینی را نشان میدهد یا سنسور فشار روغن سالم فشار روغن را پایین گزارش میکند
  • سیگنال یا پیام هشدار در صفحه نمایش برد کنترلر
  • افت توان با وجود عملکرد بیشتر موتور و یا افزایش بیش از حد مصرف سوخت
  • بوی سوختگی ناشی از ریختن روغن بر روی قسمت های داغ بدنه
  • صدای موتور افزایش میابد که این امر ناشی از افزایش سایش قطعات متحرک به یکدیگر و افزایش حرارت میباشد.

اقداماتی که میتوانید برای جلوگیری از خرابی پمپ روغن انجام دهید

پمپ روغن همانند قلب موتور دیزل ژنراتور شماست که مایع روان کننده ی حیاتی موتور را درون آن به گردش درمی آورد و بی توجهی به حفظ و نگهداری آن یا استفاده از یک پمپ تقلبی به جای اصلی میتواند آسیب زیادی به موتور شما وارد کند. انجام اقدامات زیر میتواند به حفظ سلامت قطعه و موتور شما کمک شایانی کند:

  • استفاده از خدمات و توصیه های سازنده ی موتور
  • استفاده از قطعات اصلی یا OEM
  • استفاده از روغن موتورهای توصیه شده توسط سازنده با بهترین کیفیت
  • تعویض به موقع روغن و فیلتر روغن
  • بررسی تمامی خطوط انتقال روغن و شیلنگ ها بعد از هر بار تعویض روغن

برای جلوگیری از خرابی روغن سازندگان موتور های دیزل ژنراتور فناوری ها و روش های گوناگونی را توسعه داده اند که بهترین آن ها سیستم بای پس روغن میباشد. تعبیه کردن فیلتر ذرات روغن و استفاده از سیستم مدیریت حرارتی تعدادی از این فناوری ها برای اطمینان از عدم خرابی پمپ روغن می باشد. توجه داشته باشید که داشتن شماره ی قطعه و برند و مدل و شماره سریال موتور برای تهیه ی قطعه ی جایگزین برای موتور شما ضروری است. لطفا با نظردهی و امتیازدهی خود ما را در تولید مطالب مفیدتر و مورد نیاز تر برای خود یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *