مقالات آموزشی

خنک کننده روغن دیزل ژنراتور

سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

خنک کننده روغن دیزل ژنراتور یکی از قطعات مهم مولد های اضطراری برق است که یکی از مهم ترین مایعات موجود درون موتور یعنی روغن را خنک می کند. بنابراین حفظ دما و غلظت آن به بهبود فعالیت موتور تحت شرایط مختلف کمک بسزایی می کند. گرما بر روی حجم و غلظت مایعات تاثیر مهمی می گذارد و از آنجایی که موتور های دیزلی هم حرارت بالایی تولید می کنند. ابزار خنک کننده این موتورها فعالیت مهمی را برعهده دارند. روغن موتور در صورت گرم شدن بیش ازحد غلظت خود را از دست می دهد و این باعث آسیب رسیدن به بخش های مختلف موتور دیزل ژنراتور مانند سیلندر ها، سوپاپ ها، یاتاقان ها و… می شود. یک خنک کننده روغن دیزل ژنراتور با انتقال گرما از روغن به هوا یا یک عامل خنک کننده ی دیگر مانند آب در هنگام عبور از کولر به جلوگیری از تغییر شرایط و کیفیت روغن کمک می کند. این فرآیند عملکرد و طول عمر موتور را بهبود می بخشد.

برای مشاهده انواع روغن موتور دیزل ژنراتور و نحوه تنظیم آن کلیک کنید.

خنک کننده روغن دیزل ژنراتور

انواع خنک کننده های روغن که معمولاً در موتور های دیزل ژنراتور استفاده می شوند :

  1. خنک کننده روغن صفحه ای و پره ای: این مدل از کولر ها از ردیف هایی از صفحات فلزی تشکیل شده اند که مانند برگ های یک گیاه از هم جدا هستند. روغن وقتی از این صفحات برگ مانند عبور می کند در تماس با هوا گرمای خود را از دست می دهد و خنک می شود.
  2. خنک کننده تیوب – پره ای: این نوع خنک کننده ها بسیار شبیه به نوع صفحه و پره هستند. اما به جای پره تعدادی لوله وجود دارد. روغن از طریق لوله ها از کولر عبور داده می شود و در مجاورت آب یا هوا (بیشتر نوع آبی این کولر مرسوم است) خنک می شود.
  3. خنک کننده های میله ای روغنی: این کولرها دارای میله های موازی ای هستند که توسط صفحاتی جدا شده اند. روغن از فضای بین میله ها جریان میابد و هوا از روی میله ها و صفحات عبور میکند تا روغن خنک شود.

از لحاظ سازوکار خنک کنندگی هم ما دو نوع خنک کننده ی دیزل ژنراتور داریم. خنک کننده هوایی که با وجود یک فن در نزدیکی آن از طریق گردش هوا به خنک سازی روغن کمک می کنند. مورد دیگر خنک کننده روغن آبی که با عبور روغن ازکنار آب حرارت آن به آب منتقل شده و در نهایت آب هم از طریق فن اصلی خنک کننده ی دیزل ژنراتور هوای گرم را به بیرون منتقل میکند.

خنک کننده روغن دیزل ژنراتور

مزایای وجود خنک کننده روغن دیزل ژنراتور

  • افزایش طول عمر موتور: روغن نقش مهمی در روانکاری و خنک کردن قسمت های متحرک موتور دارد. خنک کننده روغن دیزل ژنراتور به کاهش دمای روغن کمک میکند که میتواند از خراب شدن موتور دیزل ژنراتور در طول زمان جلوگیری کند. اینکار طول عمر موتور را افزایش میدهد.
  • افزایش راندمان سوخت: خنک بودن روغن به معنای فشار کمتر به موتور است که باعث کاهش سوخت می شود.
  • عملکرد پیشرفته: خنک کننده ی روغن همچنین میتواند به موتور اجازه دهد در مدت زمان بیشتری در اوج توان خود کار کند و کمتر مستعد خرابی های ناشی از دمای بالا بشود.
  • کاهش هزینه های نگهداری: با افزایش طول عمر موتور شما و کاهش فشار وارده به آن هزینه های روتین و همچنین هزینه های غیرقابل پیش بینی سرویس و نگهداری آن هم کاهش میابد.

خنک کننده روغن دیزل ژنراتور

روش های عیب یابی خنک کننده روغن دیزل ژنراتور:

چند نشانه ی کلی وجود دارد که می تواند نشان دهنده ی عیوب احتمالی خنک کننده روغن دیزل ژنراتور شما باشد.

  1. ابتدایی ترین نشانه افزایش دمای روغن موتور می باشد.
  2. نشانه ی دیگر کاهش راندمان کاری موتور و خرابی های زودرس آن باشد. زیرا با افزایش مکرر دمای موتور احتمال آسیب های ناخواسته افزایش میابد.
  3. یک خنک کننده ی معیوب میتواند باعث نشتی روغن شود که ممکن است در اطراف بدنه ی خارجی خنک کننده یا روی زمین زیر دیزل ژنراتور دیده می شود.
  4. اگر روغن موتور از خنک کننده ی روغن نشتی داشته باشد و این نشتی بصورت کف های سفیدی دیده شود. نشان دهنده ی این است که روغن با مایع خنک کننده مخلوط شده است.
  5. اگر خنک کننده ی روغن به درستی کار نکند.دمای موتور پس از اندکی کارکرد بالا میرود و این دمای بیش از حد میتواند بطور بالقوه به موتور آسیب برساند.

پایش و بررسی مداوم وضعیت دمای موتور و روغن موتور میتواند اطلاعات درستی  از وضعیت سلامت خنک کننده ی موتور در اختیار شما قرار دهد.

چگونه میتوان یک خنک کننده روغن دیزل ژنراتور را تعویض کرد:

قبل از هر چیز موتور را خاموش کرده، اجازه دهید سرد شود و سپس با استفاده از دستکش اقدام به جدا کردن اتصال باتری تموده و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. درپوش روغن را برداشته و اجازه دهید روغن داخل یک ظرف به صورت کامل تخلیه گردد.
  2. خنک کننده روغن دیزل ژنراتور را بیابید. بصورت معمول این قطعه در کنار فیلتر روغن در بلوک موتور میباشد.
  3. شیلنگ ها یا اتصالات الکتریکی که به خنک کننده متصل است را به دقت به یاد بسپارید و سپس آن ها را جدا کنید.
  4. هر پیچ و مهره ای که باعث اتصال خنک کننده در جای خود میشود را جدا کنید.
  5. خنک کننده روغن را با احتیاط از جای خود خارج کنید.
  6. محلی که خنک کننده در آنجا قرار دارد را با یک پارچه ی تمیز و برس سیمی به خوبی تمیز کنید.
  7. خنک کننده جدید را در جای خود قرار دهید و پیچ های اتصال آن را به خوبی محکم کنید.
  8. شیلنگ ها و اتصالاتی که در مرحله ی 3 جدا کردید را مجددا وصل کنید.
  9. موتور را با همان روغن قبلی و یا روغنی که در دفترچه ی راهنمای دیزل ژنراتور پیشنهاد شده است به اندازه ی نیاز پرکنید.
  10. در آخر موتور را روشن کرده و آن را به لحاظ وجود نشتی روغن به دقت بررسی کنید.

دقت داشته باشید تمامی مراحل بالا روش عمومی تعویض این قطعه می باشد ولی مراحل تعویض لوازم یدکی دیزل ژنراتور، بسته به مدل و برند دیزل ژنراتور شما متفاوت می باشد. بهتر است تعویض این قطعه را به تعمیرکاران حرفه ای دیزل ژنراتور بسپارید در غیر این صورت اگر خودتان قصد تعویض خنک کننده را دارید بهتر است طبق دستور دفترچه ی راهنما پیش بروید. لازم به ذکر است که برای خرید خنک کننده روغن دیزل ژنراتور حتما شماره ی قطعه به همراه مدل و برند موتور خود را در اختیار فروشنده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *