مقالات آموزشی

معرفی انواع سنسور دیزل ژنراتور و نحوه عملکرد آن

سنسور های دیزل ژنراتور

به طور کلی به هرگونه دستگاهی که برای پاسخ به سیگنال های ترمودینامیکی یا نوری و صوتی طراحی شده باشد سنسور گویند.از سنسورها در طیف وسیعی از صنعت استفاده میشود.اما سنسورهای مدنظر ما در اینجا مخصوص استفاده در موتورهای دیزل ژنراتور هستند.بطور معمول از سنسورها برای محافظت از موتور در برابر حوادث ناشی از تغییرات شدید در موتور دیزل ژنراتور استفاده میشود.در صورت بروز شرایط غیرعادی مثل کاهش دور موتور سنسور علائم آن را بصورت مکانیکی دریافت کرده و برای مشاهده ی اپراتور آن را به کنترل پنل ارسال میکند.این قطعات اهیمت بسیاری در موتورهای درون سوزی امروزی دارند.ممکن است بعضی موتور شما در صورت عدم حضور بعضی ازین سنسورها نیز به کار خود ادامه دهد،اما در صورت بروز خطا خسارت های آتی برای دیزل ژنراتور شما سنگین خواهد بود.

 

انواع سنسور دیزل ژنراتور:

  1. سنسور فشار روغن: عملکرد این سنسور عمدتا نظارت بر فشار کافی روغن ارسالی به موتور میباشد.فشنگی روغن و سنسور روغن دو نوع این فشار سنج هستند.درون فشتگی یک دیافراگم کوچک قرار دارد، که روغن وارد شده در مجرای کوچک سنسور به آن فشار آورده و باعث به حرکت درآمدن دیافراگم میشود.با قطع و وصل شدن یک کلید پایین آمدن سطح روغن را نشان میدهد.سنسور روغن هم این هشدار را بصورت تلیعی که مقاومت اهمی سنسور را به مقدار فشار قابل اندازه گیری تبدیل میکند نشان میدهد.در نبود این سنسور یا خرابی آن عمر دیزل ژنراتور شما به علت اصطکاک بالای قطعات کاهش میابد.

2. سنسور دمای خنک کننده: این سنسور هم همانند سنسور روغن دارای دو مدل فشنگی و اندازه گیر میباشد.در نوع فشنگی برای باز و بسته کردن دو کنتاکت یا همان تیغه از ویژگی ترموستاتی استفاده شده است.در صورت تغییر دمای مایع خنک کننده( افزایش دما به بیش از 85 درجه ی سانتی گراد) و تغییر وضعیت این تیغه ها،برد کنترل اقدامات لازم را انجام میدهد، که معمولا خاموش کردن دیزل ژنراتور میباشد.در این سنسور یک نوع مقاومت به نام مقاومت های NTC به کار برده شده است که در صورت تغییر دمای ملیع خنک کننده،مقاومت سنسور دستخوش تغییر میشود.در بردکنترل ها به ازای هرکدام از سنسورها یک تابع تبدیلی ریاضی تعریف شده است که با دقت بالایی متغیر ها را اندازه گیری میکند.سنسورهای آب دیزل ژنراتور انواع مختلفی دارند که از بین آن ها میتوان به دو مدل ترموکوپل و PT100 اشاره کرد.

3. سنسور سرعت: وظیفه این سنسور کنترل سرعت چرخش فلایول موتور در محدوده ی 1500 یا 1800 دور در دقیقه بصورت ثابت میباشد.اینکار برای اطمینان از ولتاژ و فرکانس نرمال موتور میباشد.اگر این دوپارامتر ثابت نباشد به تجهیزات برقی شما و همچنین موتور شما آسیب های زیادی وارد می آید.سنسور سرعت پیکاپ شامل یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ است. ایم پیکاپ مگنت در فاصله ای نزدیک به فلایول قرار میگیرد.هرگاه دنده فلایول از روبه روی این نسور عبور میکند.یک پالس یه گاورنر که مسئول کنترل سرعت و فرکانس دیزل ژنراتور است ارسال میشود.گاورنر با نوجه به این فرکانس ها و کنترل اکچیوتور یا همان شیر برقی دیزل ژنراتور دور موتور و فرکانس را تنظیم میکند.

4. سنسور دمای هوای ورودی: این قطعه معمولا در دیزل ژنراتور EFI میباشد. وظیفه این قطعه سنج دمای هوای ورودی و در اختیار گذاشتن آن به ECU است تا ECU آن را مبنای محاسبه ی چگالی هوای ورودی قرار دهد.این سنسور با توجه به دمای هوای ورودی به منیفولد، حجم مکش هوای ورودی را مشخص میکند.در سیستم ورودی جریان حجمی هوا، واحد کنترل الکتریکی یا همان ECU میزان تزریق با مکش هوا را برای بدست آوردن بهترین نسبت هوا به سوخت تغییر میدهد.دمای هوا تعیین کننده ی چگالی هوای ورودی است. به طور کلی میتوان گفت که وقتی حجم هوای گرم و سرد یکسان باشد.هوای سرد سنگین تر میباشد، بنابراین هنگام جذب هوای سرد اکسیژن بیشتری در محفظه ی احتراق وجود دارد و زمان تزریق سوخت طولانی تر است.

5. سنسور دمای هوای اگزوز: معمولا سنسور دمای اگزوز از نوع ترمیستور و ترموکوپل میباشد.به دلیل دمای بالای هوای خروجی موتور دیزل، سنسورهای ترمیسنور که برای اندازه گیری دمای هوای اگزوز استفاده میشوند، قابلیت تحمل حرارت های بالا را دارند.در موتور دیزل ژنراتور معمولا از سنسورهای الکترولیت جامد از جنس زیرکونیم و سنسورهای هدایت شونده ی الکتریکی استفاده میشود.هنگام استفاده از ترموستات های نوع ترموکوپل احتیاجی به منبع تغذیه ی خارجی وجود ندارد، بلکه این نیروی محرک الکتریکی توسط دمای جوش دو قطعه ی آلیاژ ایجاد میشود.اما این نیروی حرکتی با بیشینه و کمینه شدن دما ارتباط مستقیمی ندارد، بلکه مربوط به تفاوت دمای تشخیص داده شده و دمای محیط است، که درهنگام استفاده باید به آن توجه کرد.عموما سیستم های کنترل الکترونیکی موتورهای کوچک و متوسط به این نوع سنسور مجهز نیستند.

6. سنسور دمای روغن: این سنسور همانند سایر سنسورهای دمایی موتور عمل میکند و وظیفه ی گزارش دمای روغن به برد کنترلر را دارد.اگر موتور دیزل ژنراتور شما شروع به گرم شدن بیش از حد نمود بدانید که احتمالا سنسور روغن شما دچار مشکل شده است. دقت کنید که هزینه ی تعویض سنسور در مقایسه با هزینه های تعمیرات ناشی از عدم تعویض آن ناچیز است.اگرسنسور دمای شما خراب شود،موتور نمیداند که در صورت گرم شدن بیش از حد چه موقع باید خاموش شود.

7. سنسور سطح سوخت: سنسور سطح سوخت دیزل ژنراتور یک اهرم شناور میباشد.که درون باک و داخل گازوئیل به صورت شناور قرار دارد.هرچه سوخت بیشتری درون باک باشد اهرم به نسبت آن در سطح بالاتری قرار میگیرد.با این تفاسیر میتوان گفت این حسگر بصورت آنالوگ که شامل یک رابطه ی مقاومتی متغیر است، اقدام به اندازه گیری سطح سوخت مینماید و درصورت لزوم اپراتور را از شرایط نامطلوب ایجاد شده آگاه میسازد.اغلب سنسورهای سوخت دیزل ژنراتور با یک سیم به برد کنترل متصل شده اند تا میزان سوخت درون باک را به اپراطور اطلاع دهند.

8. سنسور سطح روغن: این سنسورها عمدتا بصورت مکانیکی میباشند.محل قرارگیری این سنسور در نزدیکی کارتل موتور میباشد.و به شکل یک محفظه ی شیشه ای میباشد، که یک شیلنگ روغن از زیر یا کنار آن به زیر کارتل وصل شده و از طریق آن میتوان سطح روغن دیزل ژنراتور را به صورت چشمی و مکانیکی تشخیص داد.البته هشدار فشنگی سنسور روغن دلایل دیگری نیز میتواند داشته باشد که شامل: پایین بودن سطح روغن، معیوب بودن پمپ روغن، گرفتگی فیلتر روغن، معیوب بودن فشنگی سنسور روغن

یک موتور دیزل ژنراتور میتواند سنسور های دیگری نیز داشته باشد.مانند سنسور دمای روغن برگشتی، سنسور سطح مایع خنک کننده، سنسور جریان هوا و…سنسور همانند اعصاب درد در بدن انسان هستند که به محض بروز مشکلی به شما هشدار میدهند.از کار انداختن  سنسور دیزل ژنراتور و یا بی توجهی به هشدار آن باعث آسیب های بیشتر به موتور شما میشود.معمولا سنسور دیزل ژنراتور زمان تعویض یا بازرسی ندارد.بلکه در صورت یروز هرگونه مشکل است که شما باید به بررسی سنسور مربوطه بپردازید.برای تهیه سنسور برای موتور دیزل ژنراتور خود حتما باید شماره ی موتور یا اطلاعات کامل پلاک موتور خود را داشته باشید.با ارتباط با فروشندگان رسمی و مطمئن و ارائه ی این اطلاعات به آن ها میتوانید از خرید قطعه ی اصلی خود مطمئن شوید.مجموعه ی پاوریار هم با در اختیار داشتن تیمی مجرب در راستای تامین نیاز شما در حوزه ی قطعات اصلی دیزل ژنراتور نهایت تلاش خود را میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *