مقالات آموزشی

اجزای سیستم خنک کننده ی دیزل ژنراتور

سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

گرما به عنوان یکی از محصولات فرعی واکنش های شیمیایی منجر به تولید انرژی همیشه وجود داشته است.موتورهای درون سور نیز معمولا با آزاد کردن انرژی موجود در سوخت، از طریق فرآیند احتراق به تولید انرژی کمک میکنند.موتورهای درون سوز معمولا بهترین بازدهی خود را در دمای بالا انجام میدهند.اگر موتور سرد باشد،عملکرد مطلوب خود را نخواهد داشت.اما این نکته نیز حائز اهمیت است که در صورت بالا رفتن بیش از حد دما آسیب های زیادی به موتور وارد میشود.بنابراین باید مکانیسمی برای خنک کردن موتورهای درون سوز وجود داشته باشد.این سیستم خنک کننده در موتورهای دیزل ژنراتوربه طورکلی شامل فن،پمپ آب، رادیاتور،شیلنگ و گیره میباشد.به علت دمای احتراق بالاتر موتورهای دیزلی سیستم خنک کننده و سلامت آن از اهمیت بالاتری برخوردار است.دونوع سیستم خنک کننده در موتور دیزل ژنراتور وجود دارد.خنک کننده ی آبی و هوایی،خنک کننده های آبی نیز خود به دو گروه خنک کننده ی آب موتور تسمه ای که سنتی است و خنک کننده ی موتور فن دار الکترونیکی تقسیم میشوند.مایع اصلی که به عنوان خنک کننده یا بهتر بگوییم متعادل کننده ی دما مورد استفاده قرار میگیرد،ضد یخ میباشد.

سیستم خنک کننده ی موتور دیزل ژنراتور از چه اجزایی تشکیل شده است و چگونه کار میکند؟

این سیستم شامل پمپ آب،فن،رادیاتور،ترموستات و لوله های ورودی و خروجی میباشد.

سیستم خنک کننده ی موتوردیزل ژنراتور یک سیستم حلقه بسته میباشد.به این صورت که مایع خنک کننده در آن مدام درحال گردش میباشد.اگر موتور نیاز به خنک شدن داشته باشد.پمپ آب مایع خنک کننده را به مسیر سرسیلندر، رادیاتور و بلوک موتور پمپ میکند.علاوه بر این مایع خنک کننده دارای ویژگی های خاصی میباشد که،مهم ترین آن دارا بودن مواد ضد زنگ و ضد رسوب میباشد.این مواد از گرفتگی لوله های انتقال خنک کننده جلوگیری میکنند.همچنین به روان تر کارکردن قطعات موتور دیزل ژنراتور نیز کمک میکنند.

سیستم خنک کننده ی آبی دارای فن الکتریکی به این صورت است که مایع خنک کننده به وسیله ی یک پمپ آب تحت فشار داخل مجراهای خنک کننده جریان میابد.مخلوط آب و ضد یخ گرما را از دیواره های سیلندر جذب میکند.دمای مایع افزایش یافته و به سمت بالا و سرسیلندرها جریان میابد.بعد از سر سیلندرها خنک کننده به سمت رادیاتور میرود.به علت قدرت دمندگی بالای فن هوا با سرعت از جلو به عقب از داخل رادیاتور عبور میکند.این عمل باعث میشود تا به طور مداوم گرمای آب گرفته شده و مایع خنک تر به سمت سیلندرها جریان یابد.این آب خنک تر از قسمت پایینی رادیاتور خارج میشود و مجدد داخل چرخه قرار میگیرد.این گردش مایع خنک کننده هنگام عملکرد موتور مدام انجام میشود.رادیاتور نقشی بسیار حیاتی در در دفع حرارت موتور ایفا میکند.معمولا جنس رادیاتور از یک نوع آلیاژ فلزی نازک با انتقال حرارتی بالا ساخته میشود.بنابراین باعث انتقال حرارت کاملی میشود.عمدتا هسته ی رادیاتورها از نوع ورق و لوله هستند.بخش دیگر سیستم خنک کننده ترموستات میباشد.ترموستات برای کنترل جریان مایع خنک کننده مورد استفاده قرار میگیرد.این کار از طریق باز و بسته شدن دریچه ی خاصی داخل ترموستات انجام میشود و به عملکرد صحیح موتور کمک میکند.

چکاپ های عمومی سیستم خنک کننده ی دیزل ژنراتور

سیستم خنک کننده ی دیزل ژنراتور بخش بسیار مهمی برای حفظ عملکرد طبیعی و طولانی مدت موتور دیزل شما میباشد.وضعیت فنی آن بصورت مستقیم بر روی توان و میزان مصرف سوخت و عمر مفید موتور دیزل ژنراتور شما تاثیر میگذارد.بنابراین این سیستم نیاز به نگهداری منظم و تعمیر دارد.تعدادی از مهمترین مراحل نگهداری سیستم خنک کننده ی دیزل ژنراتور را در ادامه باهم بررسی میکنیم.

  1. قبل از راه اندازی موتور رادیاتور خود را با یک آب بی املاح (نرم یا همان آب مقطر)،پر کنید.
  2. در زمستان بعد از کارکرد موتور،هنگامی که دمای بلوک موتور به زیر 40 درجه ی سانتی گراد رسید.موتور را خاموش کرده و مایع خنک کننده را تخلیه کنید.
  3. در زمستان میتوان از یک پرده یا پوشش عایق حرارتی برای پوشاندن رادیاتور استفاده کرد.تا از کاهش دمای مایع خنک کننده جلوگیری کنید.
  4. شما باید پمپ آب و منافذ آن را،همچنین لوله های انتقال دهنده ی مایع خنک کننده را به طور کامل از نظر وجود نشتی بررسی کنید.
  5. آسیب به فن یا پنکه ی فن یا تسمه ها
  6. نشت روغن به آب موتور که معمولا باعث آلودگی خنک کننده میشود.رنگ شیری مایع خنک کننده میتواند نشان دهنده ی نشتی از قسمت واشر سر سیلندر باشد.
  7. وجود زباله یا نشتی داخل پره های رادیاتور
  8. درطول زمانی که ژنراتور در حال کار نیست دمپر باید بسته باشد و کلید اتوماتیک در موقعیت صحیح قرار داشته باشد.

دقت داشته باشید که در تهیه هرگونه مایع ضد یخ برای موتور خود به جغرافیای محل استفاده ی موتور،مدل موتور و توان آن دقت کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد شما میتوانید به مقاله ی ویژگی های مطلوب مایع دیزل ژنراتور مراجعه کنید.بطور کلی استناد به دفترچه ی راهنمای مصرف کننده ی (User Manual) هرموتور میتوانید بهترین روش در اینگونه موارد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *