مقالات آموزشی

مهم ترین علل خاموش شدن ناگهانی دیزل ژنراتور

خاموش شدن ناگهانی دیزل ژنراتور

گاهی ممکن است دیزل ژنراتور شما اندکی بعد از روشن شدن،خاموش گردد و با تلاش های مکرر شما نیز این اتفاق مدام تکرار شود.این وضعیت سوای اینکه ممکن است برای شما خسته کننده باشد.امکان آسیب رسیدن به دستگا های برقی و یا ضررهای مالی ناشی از وقفه ی کاری را برای دارندگان موتورهای دیزل ژنراتور به دنبال دارد.در موتورهای امروزی این خاموش شدن ناگهانی عمدتا برای حفظ دیزل ژنراتورهای شما از آسیب های بیشتر میباشد.عمده این خاموش شدگی ها دلایل ساده ای دارند و به راحتی توسط اپراتور قابل رفع هستند ولی بعضی از آن ها نیاز به حضور تعمیرکار حرفه ای یا تعویض قطعات دیزل ژنراتور دارد.دراینجا مجدد باید به این نکته توجه داشت که سرویس و نگهداری به موقع و خرید قطعات اصلی از فروشگاه های معتبر احتمال بروز خیلی ازعللی که درادامه ذکر خواهد شد را کاهش میدهد.

  1. وجود اضافه بار

اولین و مهمترین دلیل خاموش شدن یک موتور مولد برق میتواند این دلیل باشد.بنابراین از طرفی نیازی به نگرانی شما برای وارد شدن آسیب های احتمالی ناشی از افزایش بار به موتور شما وجود ندارد.از طرف دیگر خریداران موتورهای مولد برق همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشند که میزان برق مورد نیاز خود را محاسبه کنند و باتوجه به آن موتور دیزل ژنراتور خود را خریداری کنند.با کاهش بار و استارت مجدد موتور این مشکل دیگر برای شما پیش نخواهد آمد.

  1. مشکل داشتن فیلتر هوا

درصورت نرسیدن هوای کافی به موتور عمل احتراق به درستی صورت نمیگیرد و موتور دچار افت توان شده و درنهایت خاموش میشود.بنابراین بررسی نظافت فیلتر هوا و یا تعویض به موقه ی آن و جایگزین کردن آن با فیلترهوای اصلی دیزل ژنراتور میتواند ازین مشکل جلوگیری کند.از طرف دیگر نقص توربو شارژر هم میتواند علت هوادهی کم به موتور شما باشد.بنابراین درنگهداری و خرید این قطعه نیز باید دقت زیادی به خرج دهید.زیرا توربوشارژرهای تقلبی عمدتا مدتی بعد از راه اندازی موتور دچار افت توان میشوند.

  1. از کار افتادن سوئیچ فشار روغن

دراین حالت بر روی کنترل پنل دستگاه چراغ کمبود فشار روغن فعال میشود.شما باید در ابتدا به بررسی اتصالات سوئیچ فشار روغن یپردازید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.در صورت ادامه ی مشکل ممکن است قطعه ی شما معیوب بوده و نیاز به تعویض داشته باشد.قطعات اصلی عمدتا در صورت اتصال صحیح خطای عملکردی نخواهند داشت.

  1. مشکل در قطعه ی چوک

این قطعه عملکرد بسیار مهمی در دیزل ژنراتور دارد و تنظیم گر میزان سوخت و هوای ورودی داخل موتور میباشد.ایت قطعه اهمیت خود را درهنگام راه اندازی موتور تا زمان گرم شدن آن نشان میدهد.به این صورت که در ابتدا درحالت چوک کامل،پس از مدتی به حتان نیمه چوک و پس از آن به حالت اجرا درمی آید.درغیر این صورت ها شما حتما باید با یک تعمیرکار حرفه ای مشورت کنید.درصورت خاموشی ناگهانی موتور اگر مشکل از چوک باشد شما میتوانید با از کار انداختن آن و سپس استارت مجدد مشکل را رفع کنید.

  1. معیوب بودن شمع

شمع ها در روشن نگه داشتن موتور دیزلی شما نقش حیاتی دارندو در صورت وجود مشکل در این قطعه دیزل ژنراتور بعد از اندکی کار یا یک صدای ترق خاموش میشود.شما میتواندی با تمیز کردن شمع ها به وسیله ی گازوئیل ایت مشکل را برطرف کنید و درصورت رسیدن زمان تعویض باید نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.وجود شمع ها ی تقلبی در موتور شما راه اندازی و عملکرد روتین موتور را با مشکل مواجه میکنند.

  1. مشکل داشتن کنترل پنل

کنترل پنل از جمله مهمترین قطعات دیزل ژنراتور میباشد.زیرا شما را به صورت مداوم از وضعیت موتور آگاه میشتزد.درصورتی که شما قطعه ی جدیدی را خریداری و وصل کرده باشید.ممکن است قطعه و کنترل پنل هماهنگ نباشد و نیاز به برنامه ریزی مجدد پنل کنترلی وجود داشته باشد.بنابران گتهی باید یکپارچه سازی مجدد برای دیزل ژنراتور خور انجام دهید.در انتخاب و خرید کنترل پنل اصلی نیز دقت و وسواس بیشتری نشان دهید.

  1. کمبور آب رادیاتور

کمبود آب در دیزل ژنراتور نیز از طریق تاثیر گذاری بر روی صفحه کنترل،ولتاژ سنج و یا صفحه کنترل میتواتد یاعث خاموش شدن دستگاه شما شود.بنابراین سطح آب رادیاتور باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد.درصورت بروز نشتی در رادیاتور حتما در اولیت فرصت باید نسبت به برطرف کردن آن اقدان کنید.

  1. بسته بودن شیر قطع ژنراتور

در دیزل ژنراتور بخشی به قطع شیر قطع کن سوخت وجود داردودرمواقعی که شما از موتور خود استفاده نمیکنید.معمولا توصیه میشود که این شیر بسته باشد.بنابراین شما اگر بعد از مدای قصد راه اندازی مجدد دیزل ژنراتور خودرا داشتید و فراموش کردید که این شیر را مجددا باز کنید.موتورشما پس از چند لحظه کار کردن ممکن است مجددا خاموش شود.پس قبل از راه اندازی موتور حتما از باز بودن ایت شیر اطمینان حاصل کنید.

  1. عیوب باتری

درصورت شارژ نبودن باطری و یا رسیدن زمان تعویض آن،موتور شما بعد از مدتی کارکرد مجددا خاموش میشود.بنابراین شما قبل از راه اندازی دیزل ژنراتور باید نسبت به شارژ بودن باتری اطمینان حاصل کنید.یاطری هایی با کیفیت پاییت دارای طول عمرکمتری نسبت به زمان محاسبه شده ی شما هستند و درمواقع حساس ممکن است با به پایان رسیدن عمرشان، فرآیندهای کارای شما را با اخلال مواجه سازند.

  1. کمبود سوخت داخل باک

حتی لگر بعد از باز کردن شیرقطع کن سوخت،باز هم با مشکل خاموشی ناگهانی مونور مواجه شدید.احتمال دارد میزان سوخت درون باک شما اندک باشد. بنابراین قبل از راه اندازی موتور حتما سطح سوخت را بررسی کنید.از طرفی دیگر اگر دیزل ژنراتور شما مدت طولانی ای است که روشن نشده است.ممکن است دارای سوختی فاسد و فرسوده باشد.بنابراین نیاز است که شما قبل از راه اندازی مجدد سوخت را تازه کنید.

  1. کمبود روغن در کارتل آن

در موتورهای مدل جدید یک سنسور خاموش کن موتور در شرایط کم روغن وجود دارد.که باعث خاموش کردن موتور پس از مدتی میشود.اما در موتورهای قدیمی تر ممکن است موتور بدون روغن کار کرده و آسیب های زیادی به آن وارد شود.بنابراین یکی از علل خاموشی موتورهای دیزل ژنراتور میتواند کمبود روغن باشد.عده ای ادعا میکنند درصورت کنبود روغن موتور روشن نمیشود.اما این ادعا ریشه در حقیقت ندارد.دارندگان این موتورها همیشه قبل از راه اندازی موتور باید سطح روغن آن را اندازه گیری کنند.بنابراین سنسور روغن نقشی حیاتی در موتور دارد  و اگر با خرید سنسورهای ارزان و تقلبی قصد کاهش هزینه های خود را داشته باشیم.بایدبهای سنگینی درآینده بپردازیم.

  1. افت فرکانس در دیزل ژنراتور

موتورهای دیزل ژنراتور در کشور ما عمدتا در فرکانس 50 هرتزی فعالیت میکنند.اندکی کاهش ازین عدد باعث خاموش شدن ناگهانی موتور شما میشود.علت عمده ی کاهش فرکانس،کاهش دور موتور دستگاه میباشد.کاهش دور موتور یا همان افت توان نیز ممکن است علل بسیاری داشته باشد که از حوصله ی این بحث خارج است.در صورت کاهش فرکانس شما در ابتدا باید میزات سوخت و یا میزات بار وارد شده به موتور را بررسی کنید.درصورت نیافتن مشکل شما باید با یک تعمیرکار زبده تماس بگیرید.

  1. نامتناسب بودن فشار روغن

اگر خاطرتان باشد گفته شد کمبود روغن باعث خاموشی موتور میشود.یکی از قطعاتی مه در حفظ میزان روغن رسیده به موتور نقش دارد.پمپ فشار روغن است.خروجی این پمپ دارای یک دریچه ی جانبی است که شما میتوانید آن را برداشته و با یک دست جلوی دریچه را گرفته و با دست دیگر چند مرتبه اهرم پمپ را فشار دهید تا طبیعی بودن فشار روغن را بررسی کنید.در ایت ضمینه نیاز است که شما چند مورد دیگر را نیز بررسی کنید.

  • بررسیی پمپ روغن فشار بالا:

پمپ روغن در اطراف خود یک پوشش دارد که شما باید آن را بردارید و موتور خود را روشن کنید تا احتمال نشتی بین بدنه ی پمپ و پمپ روغن فشار بالا را بررسی کنید.وجود نشتی نشان دهنده ی این اسن که بین پیستون و غلاف پیستون پمپ یک شکاف جزئی مانع رسیدن روغن کافی به موتور و خاموش شدن آن میشود.

  • بررسی وجود یا عدم وجود ناخالصی:

کثیف بودن پمپ روغن و یا رسیدن زمان تعویض آن هم از نشانه های نامتناسب بودن فشار روغت است و یا تمیز کردن فیلتر روغن و یا تعویض آن میتوان این مشکل را مرتفع کرد.

  • اگر پمپ شما هم دچار تقص یا خرابی شده باشد بهتر است با تماس با یک تعمیرکار حرفه ای و اقدام به خرید یک پمپ روغن اصل فکری به حال مشکل ماهش فشار روغن موتور دیزل ژنراتور خود کنید.
  1. وجود آلودگی در پره های رادیاتور یا گرفتگی در آن ها

اگر پره های رادیاتور موتور شما بسیار آلوده یا مسدود باشد، مانع گردش هوای مناسب و خنک شدن موتور میشود.گرمای بیش از حد موتور نیز میتواند کنجر به خاموش شدن ناگهانی دیزل ژنراتور شما شود.بنابراین در سرویس و نگهداری و نظافت موتور خود دقت زیادی به خرج دهید

  1. عیوب مخزن یا لوله های سوخت

وظیفه ی لوله های انتقال سوخت،منتقل کردن سوخت از باک به سیلندر ها میباشد.وجور نشتی یا گرفتگی در این لوله ها باعث میشود فشار درون مخرن سوخت کاهش یابد و موتور به صورت خودکار با شناسایی این مشکل جهت رفع عیب یا جلوگیری از آسیب بیشتر موتور را خاموش کند.پس درصورت خاموشی ناگهانی شما باید مخرن و لوله های سوختی دیزل ژنراتور را نیز از لحاظ گرفتگی یا نشتی بررسی کنید.در این جا نیز اهمیت سنسور ها و قطعات اصلی و مطمئن خود را نمایان میکنند.زیرا اگر سنسور تشخیص فشار روغن عملکرد صحیح نداشاه باشد. ممکن است با ادامه ی نشتی یا گرفتگی،موتور شما دچار احتراق گردد.

  1. خراب بودن سنسور خنک کننده

علاوه بر سنسور خنک کننده،انواع دیگری از سنسور ها مانند سنسور فشار روغن و سوخت،سنسور دما و… وجود دارند که به علت حیاتی بودن وجود آن ها به محض خرابی آن ها دیزل ژنراتور خود را خاموش میکند.اگر شما موفق به عیب یابی صحیح خرابی هرکدام از این سنسور ها شدید و سنسور خود را از یک فروشگاه قطعات دیزل ژنراتور معتبر خریداری کرده و اقدام به تعویض نمودید.باید برد کنترل خود را نسبت به قطعه ی جدید مجدد یکپارچه سازی کنید.

  1. مشکل دربرق موتور

گاهی نیز ممکن است خاموشی موتور دیزل ژنراتور شما بر اثر آسیب به سیستم برقی و سیم کشی موتور باشد.درصورت داشتن اطلاعات لازم از سیستم برقی موتور دیزل میتوانید قبل از استارت موتور بررسی کلی از آن به عمل آورده و عیوب احتمالی مانند اتصالات شل و یا سیم های فرسوده را برطرف کنید.درغیر این صورت توصیه میشود حتما با افراد متخصص تماس بگیرید.

  1. خطای موتور

انواع و اقسام خطا ها در موتور میتواند باعث خلموش شدن موتور گردد.این عیوب و یا تشخیص آن ها معمولا دارای پیچیدگی های خاصی هستند که عمدتا از توان افراد عادی خارج است.بنابراین توصیه میشود که در شناسایی و رفع عیوب موتور حتما به افراد متخصص مراجعه کنید.

  1. وجود مشکل در اگزوز

وجود هرگونه مشکل در اگزوز مانند سوراخ یا گرفتگی باعث میشود که موتور چند لحظه بیشتر نتواند روشن بماند.بنابراین در صورت خاموش شدن ناگهانی موتور بررسی و یا تعمیر اگزوز هم میتواند چاره ساز باشد.همچنین سعی کنید از تجمع گرد و خاک بر روی اگزوز جلوگیری به عمل بیاورید.

همانطور که در این مقاله بیان شد مهم ترین عامل تاثیر گذار در این خاموشی های ناگهانی نقص موجود در قطعات میباشد.بنابراین در وهله ی اول سرویس و نگهداری صحیح و در مرحله ی بعد خرید قطعات دیزل ژنراتور اصلی برای تعویض در راستای کاهش اینگونه معضلات به دارندگان این موتورها پیشنهاد میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *