مقالات آموزشی

فیلتر آبگیر دیزل ژنراتور ساختار و انواع آن

فیلتر آبگیر دیزل ژنراتور

فیلتر جداکننده ی آب و سوخت چیست و چگونه کار میکند؟

این یک واقعیت مسلم است که موتورهای دیزلی سریع تر و بیشتر از انواع بنزینی آلوده میشوند.این بدان معناست که موتورهای دیزلی احتیاج به مراقبت و پایش بیشتری دارند.فیلتر جداکننده ی آب و سوخت یکی از این ابزار مراقبتی و پاک کننده در موتورهای دیزلی است.خوشبختانه تخلیه ی این قطعه و عمده نگهداری های دیگر موتور دیزل ژنراتور به عهده و تحت نظر خود دارنده ی موتور میباشد.که این کار باعث زدودن بهتر آلودگی ها و کاهش بیشتر هزینه های سرویس و نگهداری موتور میگردد.

به عبارت ساده،جدا کننده ی آب از سوخت یک دستگاه فیلتر کوچک است. که برای حفظ موتورها در برابر آلودگی هایی که به صورت ناخالصی درون سوخت دیزلی وجود دارد استفاده میشود.ناگفته نماند که این فیلتراسیون با رساندن سوخت پاکیزه تر و خالص تر به موتور در افزایش راندمان کاری دیزل ژنراتور تاثیر بسزایی دارد.از طرفی هم با جلوگیری از مسدود شدن شریان های سوختی موتور از آسیب به سایر بخش ها جلوگیری میکنند.این فیلترها ساختار نسبتا ساده ای دارند.اکثر فیلترهای آبگیر از آلمینیوم ساخته شده اند. که در آن ها از یک سطح دافع برای جداسازی آب و آلاینده ها استفاده میشود.درون فیلتر آبگیر دیزل ژنراتور آب معمولا در ته یک کاسه در انتهای فیلتر ته نشین میشود و سوخت باقی مانده به ژنراتور میرود.

آلودگی های زیستی یا میکروبی سوخت دیزل ژنراتورها مشکل عمده ی دارندگان این موتورها میباشد.سوخت های دیزل امروزی توانایی نگهداری آب بالایی در خود دارند و این آب میتواند از طریق محیط نیز به راحتی وارد موتور شما شود و ناخواسته باعث رشد باکتری ها و قارچ ها درون سوخت یا مخزن سوخت دیزل ژنراتور شما میشود.برای جلوگیری از رشد این میکروب ها شما میتوانید از سیستم های تصفیه ای برای جداسازی این آب ناخواسته استفاده کنید.مانند فیلتر جداکننده ی آب از سوخت دیزل ژنراتور،درصورت عدم استفاده از این فیلترها،هزینه های جانبی رفع آلودگی ها از سوخت و یا بعد از استفاده از سوخت آلوده میتواند بسیار گزاف باشد و یا وقت زیادی از شما هدر دهد.علاوه برتمام این آلودگی ها ذرات معلق حاصل از زنگ زدگی که در باک شما یا تانکر حمل یا ذخیره ی سوخت شما ممکن است وجود داشته باشد احتمالا به همراه آلودگی های بیولوژیکی باعث خوردگی نازل های انژکتور،پمپ گازوئیل ویا سایر اجزای انتقال سوخت بشود.

در دیزل ژنراتورها معمولا از دو نوع فیلتر برای پاکسازی کامل سوخت استفاده میکنند.فیلتر آبگیر درکنار فیلتر گازوئیل OEM ، فیلتر آبگیر آب و ذرات اضافی را قبل از رسیدن به فیلتر اصلی گازوئیل جمع آوری میکند.برای اینکار فیلتر آبگیر از وزن  بیشتر مولکول های آب برای جداسازی آن از گازوئیل که وزن کمتری دارد استفاده میکند.بدین صورت که با جریان یافتن سوخت در موتور دیزل شما،قبل از رسیدن سوخت به موتور، ازاولین صافی فیلتر آبگیر عبور میکند.در این مرحله هرچیزی که چگالی بیشتری از سوخت دارد به درون کاسه ی انتهایی فیلتر سقوط میکند.معمولا این ناخالصی های اولیه شامل ذرات و مقداری آب میشود.در مرحله ی بعدی سوخت به سمت یک فیلتر دیگر در سیستم جداکننده ی سوخت میرود. در این عنصر صافی یک سطح دافع وجود دارد که باعث دفع مولکول های آب و عبور سوخت خالص و تمیز میشود.

در برخی از فیلترهای جداکننده ی سوخت و آب،عنصری که برای این جداسازی استفاده میشود، یا یک محیط آبگریز است یا یک محیط آبدوست،استفاده از هردوی این عناصردر اینگونه فیلترها مرسوم است.

تمیز کردن و تعویض فیلتر آبگیر چگونه است؟

دربرخی از فیلترهای آبگیر که یک کاسه ی شیشه ای وجود دارد که ذرات آلودگی و آب در آن جمع میشوند.در قسمت تحتانی این فیلترها یک پیچ تخلیه وجود دارد که، با باز کردن آن شما میتوانید فیلتر را تمیز کنید.در برخی دیگر از فیلترها که پیاله ی شیشه ای ندارند. یا بازدید از قسمت تجمیع آب آن ها به آسانی امکان پذیر نیست.از یک سنسور الکتریکی برای نشان دادن موجود بودن آب در پیاله فیلتر و سیستم سوخت استفاده میشود.این سنسور دارای یک المنت حساس به آب است که درصورت موجود بودن آب در پیاله ی فیلتر،تحریک شده و لامپ یا بوق هشدار را روشن میکند تا به اپراتوراطلاع دهد که آب موجود در پیاله ی فیلتر باید تخلیه گردد.دارندگان موتورهای دیزلی معمولا با هر دوبار تعویض فیلتر روغن یکبار باید فیلتر سوخت و فیلتر آبگیر سوخت دیزل ژنراتور را تعویض کنند.باز هم باید ذکر کنیم که بهترین مرجع برای متوجه شدن زمان تعویض فیلترها دفترچه User Manual موتور دیزل ژنراتور شماست.(برای اطلاع از زمان تعویض روغن و فیلتر آبگیر سوخت به مقاله ی آموزش نحوه ی سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور مراجعه کنید.)

مراحل تعویض این فیلتر نیز تفاوت چندانی با فیلتر سوخت ندارد، با این تفاوت که انواع سنسوردار این فیلتر حتما باید توسط افراد متخصص تعویض گردد و درهنگام تعویض باید از ایجاد حباب داخل مجاری سوختی جلوگیری به عمل آید و واشر نیز تعویض گردد و پس از بستن فیلتر جدید در جای خود حتما هواگیری انجام شود.

قطعا باتوجه به وظایف و عملکرد این فیلتر در موتور شما متوجه اهمیت بسیار بالای آن شدید.همچنین دریافتید فقدان آن یا خرید فیلتر آبگیر تقلبی بجای اصل میتواند چه خسارات جبران ناپذیری به قطعات حیاتی موتور شما مانند انژکتورها و یا پمپ سوخت وارد کند.بنابراین همیشه با خرید قطعات دیزل ژنراتور اصلی به سلامت و امنیت موتور و محیط کاری خود اهمیت دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *