مقالات آموزشی

ویژگی های مطلوب مایعات دیزل ژنراتور

ویژگی های سوخت دیزل ژنراتور:

جهت حصول قدرت و عملکرد ایده آل موتور،از سوخای با کیفیت بالا استفاده کنید.مشخصات سوخت پیشنهادی به شرح زیر است:

عدد ستان(زمان احتراق)حداقل 45
ویسکوزیته(گرانروی)2.5-4.5 Centistokes در 40 درجه ی سانتی گراد
سولفورحداکثر 0.2 درصد از کل
جرم حجمی0.835-0.855 Kg/Litre
تقطیر85 درصد در 350 درجه ی سانتی گراد

عدد ستان: نشانگر عملکرد احتراق میباشد.سوخت با عدد ستان پایین میتواتد منجر به بروز مشکلاتی در استارت سرد شده و بر روی احتراق اثر بگذارد.

گرانروی: بیانگر مقاومت سوخت در مقابل سیال شدن بوده و در صورتی که میزان آن خارج از حد مجاز باشد،عملکرد دیزل ژنراتور را تحت تاثیر قرار میدهد.

جرم حجمی: جرم حجمی پایین قدرت موتور را کاهش و جرم حجمی بالا قدرت مواور و دود اگزوز را افزایش میدهد.

سولفور: میزان بالای سولفور باعث فرسودگی موتور میشود.در مناطقی که سوخت با میزان سولفور بالا در دسترس میباشد.الزاما باید از روغنی با خاصیت قلیایی بالا استفاده نمود و یا فواصل زمانی تعویض روغن موتور را کاهش داد.

تقطیر: این پارامتر نشانگر ترکیب هیدروکربن های مختلف در سوخت است.بالا بودن میزان هیدروکربن های سبک در سوخت میتواند بر روی مشخصه های احتراق اثر بگذارد.

سوخت های مناسب جهت دماهای کم

سوخت های زمستانی جهت موتورهایی که در دماهای زیر صفر درجه ی  سانتی گراد کار میکنند،به کار میرود.این سوخت ها دارای ویسکوزیته ی پایینی بوده و در دماهای پایین باعث محدود شدن تبدیل سوخت به حالت مومی میشوند.ایجاد حالت مومی در سوخت میتواند باعث توقف جریان سوخت در فیلتر گردد.

مشخصات روغن موتور مناسب

همواره از روغنهایی با کیفیت بالا که مطابق با مشخصات جدول زیر میباشند،استفاده کنید.

نکته: نوع روغن بکار برده شده ممکن است با توجه به کیفیت سوخت موجود،تغییر داده شود.

نوع موتورمشخصات
APPI CC
API CD(1)
ACEA E1
تنفس طبیعی
تنفس طبیعی در موتورهایی با تجهیزات سنگین
توربو شارژر دار

همواره مطابق با محدوده ی دمای محیطی که موتوردر آن کار خواهد کرد،طبق جدول زیر از روغنی با درجه ی ویسکوزیته ی مناسب استفاده کنید.

  • شاخص های دمای محیط بر حسب درجه ی سانتی گراد است.

مشخصات مایع خنک کننده

کیفیت مایع خنک کننده ی به کار برده شده میتواند تاثیر بسزایی بر روی میزان بازدهی و عمر مفید سیستم خنک کاری بگذارد.

دستورالعمل های زیر میتواند به نگهداری بهتر سیستم خنک کاری و محافظت آن در برابر یخ زدگی و خوردگی کمک نماید.

  1. در صورت امکان از آب خالص و تمیز جهت مخلوط مایع خنک کننده استفاده گردد.
  2. اگر از ضد یخی بغیر از ضد یخ های اصلی و با کیفیت استفاده نمیکنید.ضد یخ بکار رفته برای محافظت از یخ زدگی،باید دارای مبنای اتاندیول (اتیلن گلیکول) همراه با یک ضدخوردگی باشد.توصیه میشود ماده ی ضدخوردگی از نوع سدیم نیتریت یا سدیم بنزوئیت انتخاب شود.

محلول ضد یخ باید یک خنک کننده ی موثر در همه ی دماهای محیطی بوده و محتفظ خوبی در برابر خوردگی باشد.همچنین کیفیت محلول ضد یخ باید حداقل سالی یکبار،برای مثال،در آغاز فصل سرما،بررسی شود.

مایع خنک کننده باید هر دوسال یکبار تعویض شود.مخلوط ضد یخ باید از مقادیر مساوی ضد یخ و آب تشکیل شده باشد.بکار بردن میزان ضد یخ بیش تز 50% میتواند بر روی عملکرد مایع خنک کننده تاثیر منفی بگذارد.

  1. زمانی که محافظت مقابل یخ زدگی مورد نیاز نباشد،باز هم استفاده از ضد یخ در مخلوط مایع خنک کننده یک مزیت به شمار میرود.چون ضد یخ محافظ خوبی در مقابل خوردگی بوده و نقطه ی جوش مایع خنک کننده را تیز افزایش میدهد.در صورت عدم استفاده از ضد یخ، از مایع ضد خوردگی در ترکیب مناسب با آب استفاده نمایید.مخلوط آب و مایع ضدخوردگی را هر شش ماه یکبار تعویض کنید و یا مطابق با توصیه های تولید کننده ی مایع ضد خوردگی عمل نمایید.

نکته: برخی از محلول های ضد خوردگی میتواند تاثیر مخربی بر روی برخی از قطعات موتور داشته باشد.برای استفتده از انواع مواد ضد خوردگی توصیه میشود با بخش خدمات پس از فروش پاوریار تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *