مقالات آموزشی

همه چیز درباره ی کلید قدرت دیزل ژنراتور

کلید قدرت دیزل ژنراتور

در دنیای وسایل برقی ایمنی یکی از اصلی ترین مسائل میباشد.دیزل ژنراتورها نیز که با تولید برق سروکار دارند و از طرفی ماشین های گران قیمتی هستند باید مسائل ایمنی در آن ها کاملا رعایت شود.کلید های مدار شکن عمدتا مدارهای برقی را از آسیب های جدی تر محافظت میکنند.در موتورهای دیزلی این کلید ها وظیفه ی حفاظت موتور از اضافه بار و یا اتصال کوتاه را برعهده دارند.کلیدهای مدار شکن معمولا به طور کلی در دودسته ی کلیدهای فشار قوی و مدارشکن فشار ضعیف قرار میگیرند.اما حد فاصل ولتاژ قوی و ضعیف تا حدی مبهم است.درحالت روتین ولتاژ بیش از 3 کیلووات را در وسایل برقی فشار قوی و کمتر از آن را ولتاژ پایین مینامند.کلیدهای مدارشکن ولتاژ پایین را کلید مدارشکن اتوماتیک و کلیدهای مدارشکن ولتاژ بالا را کلید قدرت مینامند.در ادامه ی این مقاله به دسته بندی فنی این کلیدها،علائم خرابی های این قطعه و همچنین دانستنی های لازم قبل از خرید این کلیدها خواهیم پرداخت.

مدارشکن مناسب را برای دیزل ژنراتور خود انتخاب کنید

هنگام انتخاب یک کلید قدرت دیزل ژنراتور پارامترهای مهمی وجود دارد که به آن خواهیم پرداخت.اولین عامل ولتاژ ژنراتور است.قطع کننده ی مدار باید بتواند ولتاژ مدار شما را کنترل کند.نکته ی مهم دیگر این است که مدار شکن شما دارای چند پل قطع کن میباشد.اگر ژنراتور شما بیش از یک قطب داشته باشد،مدار شکن شما هم باید بیش از یک پل داشته باشد.سومین عامل این است که ژنراتور شما چقدر توان بر حسب کیلووات( کیلووات آمپر) تحمل میکند.اگر دیزل ژنراتور شما نمیتواند به حد کافی برق تولید کند.ممکن است شما به فکر تعویض آن بیافتید.اگر شما دنیال یک کلید قدرت مناسب برای موتور خود هستید. آن کلید باید دارای رتبه ی قطعی بالایی باشد.درجه ی قطعی یک مدارشکن باید بیشتر از جریان پیوسته ی دیزل ژنراتور باشد.کلید مدار باید همچنین باید دارای ولتاژ و جریان مناسب برای محافظت در برابر اضافه بار باشد.

وجود یک مدارشکن چه مزایایی برای دیزل ژنراتور دارد؟

  1. با قطع فوری جریان با مشاهده ی اضافه بار یا خطا، احتمال آتش سوزی و انفجار الکتریکی را کاهش میدهد.
  2. با محدود کردن تماس ناخواسته با اجزای زنده ی محیط،از شوک الکتریکی ممانعت به عمل میاورد.
  3. با جلوگیری از تماس با قطعات برق دار و یا حامل ولتاژ(حتی اگر در حال استفاده نباشند) از برق گرفتگی ممانعت میکند.

کلید قطع کن مدار اساسا مانند کلیدی عمل میکند که میتواند خاموش یا روشن شود.وقتی به آن انرژی وارد میشود جریان را از خود عبور میدهد.وقتی انرژی ندارد جریان را قطع میکند.این عملکرد میتواند با قطع برق زمانی که اضافه بار وجود دارد و یا درصورت نیاز به عدم کنترل از دیزل ژنراتور محافظت کند.

انواع مختلف مدارشکن دیزل ژنراتور

  1. قطع کننده های مدار مغناطیسی-حرارتی: در کلید حرارتی مغناطیسی یک بی متال وجود دارد. در هنگام اضافه بار بی متال گرم می شود و عمل می کند. علاوه بر بی متال یک رله مغناطیسی نیز در کلید وجود دارد. برای محافظت و کنترل مصرف کننده و الکتروموتور در مقابل جریان های شدید (اتصال کوتاه) از رله مغناطیسی استفاده می شود.
  2. قطع کننده های مدار مغناطیسی-هیدرولیکی: این مدار شکن ها از مکانیسم هیدرولیکی برای قطع مدار در صورت وجود اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده میکنند.این نوع قطع کننده ها در شرایط دمایی مختلف پایدار هستند و به طور محسوسی تحت تاثیر تغییرات دمایی قرار نمیگیرند.این کلیدها فقط به تغییرات جریان در مداری که از آن محافظت میکنند حساس هستند.
  3. قطع کننده های مدار الکترونیکی: یک مدار شکن سنتی مینیاتوری از یک نوار دو فلزی برای محافظت در برابر جریان بار و یک آهنربای الکتریکی برای محافظت در برابرجریان اتصال کوتاه تشکیل شده است. در صورت بارگذاری بیش از حد، نوار دو فلزی خم می شود و باعث آزاد شدن فنر با حرکت میشود.
  4. قطع کننده های مدار هوایی: قطع کننده های هوا عموما دارای اسکلت فولادی هستند و تمامی قطعات آن در قاب نصب می شوند. ظرفیت بالایی دارند، می‌تواند با چندین عملکرد دستگاه‌های خاموش و کنتاکت‌های کمکی بیشتر نصب شوند. همچنین ظرفیت قطعه‌بندی و پایداری حرارتی بالاتری دارد، بنابراین اغلب در مکان‌هایی که نیاز به ظرفیت شکست بالا و حفاظت انتخابی دارند استفاده می‌شود.به دودسته ی ثابت و کشویی دسته بندی میشوند.
  5. قطع کننده های مدارقالبی:MCCB (قطع کننده ی مدارقالبی) از یک دستگاه حساس به دما (عنصر حرارتی) با یک دستگاه الکترومغناطیسی حساس به جریان (عنصر مغناطیسی) استفاده می کند تا مکانیسم انتقال جریان را برای اهداف حفاظتی و ایزوله فراهم کند. این امر MCCB را قادر می سازد تا موارد زیر را ارائه دهد: حفاظت از اضافه بار،حفاظت از خطای الکتریکی در برابر جریان اتصال کوتاه و کلید برای قطع برق

برخی از مهم ترین علل عیوب کلید قدرت دیزل ژنراتور

برای تشخیص صحیح عیوب احتمالی باید حتما مراحل زیر را انجام دهید:

  1. مدار شکن را به جهت هرگونه آسیب ظاهری مانند ترک،شکستگی و… کاملا بررسی کنید.
  2. درجه ی روی کلید قدرت را بررسی کنید تا ببینید برای ولتاژ دستگاه شما مناسب است یا خیر.
  3. تنظیمات کلید قطع کننده ی دیزل ژنراتور را به درستی و با دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید برای بار الکتریکی ژنراتور شما به درستی تنظیم شده است.
  4. سیم کشی ژنراتور را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که به درسی به کلید قدرت دیزل ژنراتور متصل شده است.
  5. قطع کن مدار را با استفاده از یک مولتی متر یا دستگاه تست مناسب دیگری تست کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

اگر تمام این ها صحیح بود اما باز هم مدارشکن شما به درستی کار نمیکرد.ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.در این صورت شما باید با یک تکنسین برق تماس حاصل کنید.

علل خرابی کلید قدرت دیزل ژنراتور

اگر کلید قدرت موتور شما نیاز به تعویض داشته باشد.چند دلیل عمده برای خرابی آن وجود دارد که در ادامه مهم ترین آنها را بررسی میکنیم

  1. اضافه بار: از ژنراتور توان بیشتری نسبت به توان تولیدی خود درخواست میشود.این کار باعث میشود مدار شکن برای محافظت از ژنراتور و سیستم الکتریکی متصل به آن خاموش شود.
  2. اتصال کوتاه: اگر یک سیم یا هادی دیگر با یک هادی تماس پیدا کند.باعث میشود که جریان زیادی از سیستم عبور کند و کلید قدرت برای حفاظت مجبور به قطع جریان شود.
  3. خطای زمین: زمانی که یک سیم یا هادی دیگر با زمین تماس پیدا کند و باعث شارش جریان زیادی به زمین بجای سیسستم الکتریکی شود نیز امکان قطعی و خرابی کلید وجود دارد.
  4. سن و فرسودگی کلید: همانند هروسیله ی مصرفی دیگری کلید مدارشکن دیزل ژنراتور نیز ممکن است پس از مدتی عملکرد خود را از دست دهد و از کار بیفتد یا حتی با عملکرد ضعیف خود بصورت بالقوه عامل آسیب به ژنراتور یا سیستم الکتریکی شما شود.
  5. قطع کننده به صورت سرخود به کارخود ادامه میدهد: در هنگام اتصال کوتاه یا بارگذاری بیش از حد دیزل ژنراتور،کلید قدرت باید به صورت خودکار قطع شود.اگر درصورت بروز هریک کلید به کار خود ادامه داد.تجهیزات معیوب یا سیم های پل ها را بررسی کنید.در صورت مشکل نداشتن هیچ کدام، اگر کلید قدرت شما به خطا کارکردن ادامه داد. شما باید مدارشکن خود را تعمیر یا تعویض کنید.
  6. نمیتوان کلید مدار شکن را بست: شما باید بتوانید هنگامی که کلید مدارشکن از ژنراتور جدا است آن را به صورت دستی خاموش کنید.اما اگر این کار امکان پذیر نبود شما نیاز به تعمیر و تعویض این قطعه دارید.

قبل از تمام این نکات نیاز است که شما موتور دیزل ژنراتور خود را از فروشندگان معتبر خریداری کنید یا توسط افراد حرفه ای کوپله دیزل ژنراتور خود را انجام دهید. درهنگام خرید این قطعه نیز باید از برندهای معتبر و مراکز عرضه کننده ی قطعات اصلی خرید نمایید تا آسیبی به موتور یا وسایل برقی شما وارد نگردد.فروشگاه اینترنتی پاوریار با عرضه ی کلید های قدرت از برند معتبری مانند اشنایدر،تمام تلاش خود را در راستای حفظ ایمنی محل کار و ابذار شما به عمل می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *