مقالات آموزشی

معرفی ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور و نحوه کار

ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور

ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور و نحوه عملکرد آن نیازمند داشتن دانش قبلی از ژنراتور ها می باشد. ژنراتور ها تجهیزات پیچیده ای هستند که در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز و تولیدی بشر و یا مراکز حساس رفاهی که ممکن است به شبکه ی برق دسترسی نداشته باشند، وظیفه ی تامین برق و گرمایش را برعهده دارند. با این حال دسترسی به برق و وگرمایش ایمن و قابل استفاده توسط قطعه ای کوچک و مهم به نام ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور قابل تامین می باشد و بسیاری این موضوع را نمی دانند. ما در ادامه ی این مقاله به بررسی وظایف، عملکرد و انواع مختلف این قطعه می پردازیم. درنهایت نیز به مقایسه و روش تشخیص یک AVR اصلی استمفورد از نمونه ی چینی آن میپردازیم.

یک تنظیم کننده ی ولتاژ که بیشتر به عنوان AVR شناخته میشود، اساسا یک برد الکترونیکی با تعدادی خازن و آی سی میباشد که در موتورهای دیزل ژنراتور استفاده می شود.این قطعه برای تسهیل نگهداری خودکار ولتاژ ترمینال خروجی ژنراتور در یک مقدار از پیش تعیین شده طراحی شده است، به خصوص زمانی که تغییری در بار ژنراتور یا دمای عملیاتی ژنراتور ایجاد می شود. به زبان ساده تر میتوان گفت AVR جز لاینفک سیستم محرک دینام است.

ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور

آیا می دانستید که این قطعه توسط سازنده ی ژنراتور ارائه نمی شود بلکه توسط سازنده ی دینام ارائه میگردد. پس با وجود همه ی اینها AVR بخشی از دینام AC است. بنابراین AVR عرضه شده به همراه دینام تا حد زیادی به نوع دینام و قطعات نصب شده روی آن بستگی دارد. این قطعه خروجی بار های ژنراتور که اغلب نامنظم هستند را تثبیت میکند. همچنین می تواند بارهای واکنشی بین دیزل ژنراتور های موازی که به طور عامیانه به آن افت ولتاژ می گویند را توزیع کرده و درحین به ژنراتور هنگام بارگذاری بیش از حد هم کمک کند. همچنین این قطعه به ثابت نگه داشتن فرکانس ژنراتور نیز کمک میکند.

قرار دادن یک AVR  در دیزل ژنراتور:

به طور تنظیم کننده های ولتاژ اتوماتیک (AVR) را میتوان در یکی از محل های ذکر شده ی زیر یافت:

  1. در جعبه ی کنترل اصلی ژنراتور
  2. در جعبه ترمینال دینام
  3. زیر پوشش عقبی دینام ژنراتورهای کوچک و قابل حمل

انواع مختلف ولتاژ رگولاتور AVR :

AVR های الکترومکانیکی: اینها قدیمی ترین نوع AVR ها هستند و برای تنظیم ولتاژ به اجزای مکانیکی مانند روتورها و استاتورها متکی هستند و طراحی نسبتا ساده ای دارند و می توانند در سطوح مختلفی توان و ولتاژ را میدیریت کنند.

AVR های ثابت: این مدلها نسبت به AVR های الکترومکانیکی از اجزای جامد ثابت مانند ترانزیستورها و تریستورها برای کنترل ولتاژ خروجی یک ژنراتور استفاده میکنند.AVR های ثابت قابل اعتمادتر و کارآمدتر هستند،اما ممکن است در شرایط سخت مقاومت کمتری داشته باشند.AVRهای مبتنی بر ریزپردازنده ها پیشرفته ترین نوع ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور هستند و از ریز پردازنده ها برای تنظیم ولتاژ خروجی استفاده میکنند.این قطعات بالاترین سطح دقت را نشان میدهند و میتوانند برای انطباق با شرایط عملیاتی مختلف برنامه ریزی شوند.

AVR های دیجیتال: همانند AVR های مبتنی بر ریزپردازنده ها هستند،اما به جای استفاده از یک ریزپردازنده به عنوان کنترل کننده ی دیجیتال،از یک پردازشگر سیگنال تخصصی که برای پردازش عملیات ریاضی با سرعت بالا میباشد استفاده میکند.

AVR های سرووموتور (SERVO MOTOR AVR) : این نوع از AVR ها از یک سروو موتوری که تحریک ژنراتور را در پاسخ به بار الکتریکی و تغییرات ولتاژ تنظیم میکند استفاده میکنند.در این مدل ها برای عملکرد بهتر و دقیق تر از یک حلقه ی کنترل استفاده میکنند.

ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور کنترلی توسط کامپیوتر: .همانطور که از نام آنها پیداست عمدتا به جریان بار کلی سیستم ها که به کامپیوترمولد منتقل میشود،وابسته است.کامپیوتر موتور تضمین میکند که میدان مغناطیسی به موقع و براساس مقدار مشخص شده روشن و خاموش میشود و به سیستم الکتریکی اجازه میدهد بصورت عادی کارکند.

ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور

از آنجایی که AVR یک قطعه ی حیاتی برای دیزل ژنراتور است،اکیدا توصیه میشود که آن را از یک فروشگاه معتبر قطعات دیزل ژنراتور تهیه کنید.اینگونه شما اطلاعات کاملی از قطعه ی  خریداری شده خواهید داشت و همچنین مطمئن خواهید شد که قطعه را برای مدت زمان طولانی تری سالم در اختیار خواهید داشت.در ویدئوی زیر ما به شما تعدادی از روش های تشخیص AVR استمفورد اصلی از تقلبی یا چینی را آموزش میدهیم :

وظایف ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور چیست؟

  • ولتاژ ژنراتور را تنظیم و تثبیت میکند.
  • به عنوان یک ماشین برای حفظ پایداری ولتاژ در حالت ثابت کار میکند.
  • ولتاژهای بالا را با توزیع بار واکنشی روی دینام های موازی کاهش دهد.
  • اضافه ولتاژ ناشی از کاهش ناگهانی بار را تنظیم میکند.
  • تحریک سیستم شما را در شرایط ایجاد خطا افزایش میدهد.
  • تنظیم میکند که حالت سینکرون پس از رفع شرایط خطا هم باقی بماند.
  • AVR بار سیستم محرک را برای ثابت نگه داشتن ولتاژ هنگامی که بار تغییر میکند،تنظیم میکند.
  • علاوه بر این جریان میدان و ولتاژ خروجی محرک را تغییر میدهد.
  • درهنگام نوسانات شدید ولتاژ را ثابت و پیوسته نگه میدارد.

AVR دیزل ژنراتور چگونه کار میکند؟

همانطور که در بالا گفته شده یک AVR در درجه ی اول وظیفه ی کنترل ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور را برعهده دارد.اینکار را در ابتدا با سنجش ولتاژ از پایانه های ژنراتور انجام میدهد و سپس آن را با مقدار مرجع از پیش تعیین شده مقایسه میکند تا سیگنال خطا را در صورت وجود بررسی کند.در صورت عدم تطابق بین این دو،AVR جریان میدان را با افزایش یا کاهش شار یک جریان به یک استاتور محرک تنظیم میکند.این به نوبه ی خود ولتاژ بالاتر یا پایین تر را به ترتیب در پایانه های استاتور اصلی تضمین میکند.این قطعه به نوعی تضمین میکند که ولتاژ خروجی ژنراتور هیچگاه بقدری کاهش نمی یابد که موجب اختلال در عملکرد تجهیزات الکتریکی یا دستگاه های الکتریکی متصل شده شود.همچنین به نجات ژنراتور از شارژ ناکافی باتری کمک میکند.تنظیم خروجی ژنراتور زمانی ضروری میشود که سرعت ژنراتور تغییر میکند و این بیشتر زمانی اتفاق می افتد که سرعت موتور ژنراتور دچار تغییر میشود درنتیجه نسبت انتقال بین این دو ثابت میشود.یک ولتاژ پایدار در این زمان عملکرد ایمن هردو را تضمین میکند.این شامل تجهیزات برقی ای که از ژنراتور تغذیه میشوند و باتری خود دیزل ژنراتور میشود.

ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور به عنوان یک مجموعه ی واحد ممکن است آسیب ببیند و یکی از این آسیب ها ممکن است به دلیل نرخ متغیر ولتاژ باشد.در این حالت هر وسیله یا ماشین و… که از برق تولیدی دیزل ژنراتور استفاده میکند،ممکن است آسیب ببیند.تنظیم کننده ی ولتاژ اتوماتیک یا همان AVR ارتباط نزدیکی با طول عمر ژنراتور و نیز هر وسیله ای که برق را از ژنراتور میگیرد نیز دارد.در این صورت نه تنها هزینه ی سرویس و نگهداری شما کاهش می یابد.بلکه باعث کاهش کلی هزینه های شما در پروژه های عمرانی و حفظ و نگهداری تجهیزات برقی مجموعه ی شما میگردد.برای تهیه ی این  قطعه شما باید مدل و برند دیزل ژنراتور خود و همچنین مدل و برند AVR مورد نظر خود را دراختیار فروشنده قرار دهید.افت توان مداوم موتور که باعث تغییر در ولتاژ ژنراتور میشود و همچنین رطوبت زیاد و لرزش زیاد از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث خرابی ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور شما بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *