مقالات آموزشی

استارت دیزل ژنراتور و نحوه ی عیب یابی و نگهداری آن

استارت دیزل ژنراتور

یک موتور دیزل ژنراتور برای راه اندازی مانند هرموتور احتراق داخلی دیگری احتیاج به یک نیروی اولیه دارد.این نیرو باید بین 150 تا 250 دور در دقیقه گشتاور ایجاد کند.هنگامی که استارت شروع به چرخاندن فلایول کند.میل لنگ نیز به گردش درمی آید و سپس حرکت پیستون ها آغاز میشود.به طور کلی موتور استارت وظیفه دارد انرژی ( الکتریکی،هوا یا هیدرولیک)را بگیرد و آن را به انرژی مکانیکی چرخشی تبدیل کند. تا موتور را به اندازه کافی سریع بچرخاند.تا با ادامه فرآیند احتراق آغاز شود.

استارت ها در دیزل ژنراتور معمولا 3 نوع هستند.استارت های هیدرولیک،پنوماتیک و الکتریک:

اساس کار استارت های نوع اول به اینگونه است که انرژی را به صورت روغن تحت فشار داخل یک پیل پیستونی ذخیره میکند.روغن توسط یک سوپاپ دستی یا یک شیر برقی آزاد میشود.این روغن آزاد شده باعث چرخش چرخ دنده های استارت شده و موتور را تا رسیدن به دور موتور احتراقی همراهی میکند.در این نوع موتورها به علت عدم ایجاد جرقه احتمال آتش سوزی وجود ندارد.

در موتورهای استارت پنوماتیک،نیروی آغازکننده هوای فشرده و یا گازهای بی اثر میباشد.این نوع استارت ها عمدتا در صنایع ساختمانی کاربرد دارند.این مدل استارت ها نیز امروزه کمتر استفاده میشود.

نوع سوم یا امروزی استارت های الکتریکی هستند.انرژی برقی این موتورها در واقع از باتری های دیزل ژنراتور تامین میشود.این مدل از استارت در موتور های جریان مستقیم استفاده میشود.

استارت پرکینز

چگونه استارت دیزل ژنراتور را عیب یابی کنیم:

اگر موتور دیزل ژنراتور خود را روشن کردید و میل لنگ آهسته چرخید و یا اصلا نچرخید.به طوری که موتور وارد مرحله ی احتراق خودکار نشود.به طور کلی 3 دلیل وجود دارد: دلیل اول توان پایین باتری است. دلیل دوم مقاومت راه اندازی بزرگ است و یا اتصال متحرک و استاتیک سوئیچ الکترومغناطیس احتمالا سوخته است.دلیل سوم اتصال ضعیف میباشد.روش های خاص بازرسی و تعمیر استارت در اینگونه موارد به شرح زیر است:

  • بررسی کنید که آیا باتری کاملا شارژ شده است یا خیر
  • کموتاتور را از نظرخط و خش،فرسودگی،سوراخ شدگی و … کاملا بررسی کنید.درصورت وجود آلودگی بر روی آن حتما کموتاتور را با بنزین یا گازوئیل شستشو دهید.درصورت وجود سوختگی،سایش و خراش های شدید یا متعدد و یاحتی گرد و صاف نبودن قطعه آن را تعمیر یا تعویض کنید.هنگام تعمیر شما میتوانید کموتاتور را با یک سمباده ی ظریف صیقل دهید.
  • سطح تماس برس باکموتاتور را بررسی کنید.در شرایط عادی سطح تماس بخش زیرین برس با کموتاتور باید بالای 85 درصد باشد.درغیر این صورت برس را تعویض کنید.
  • سطح تماس کاری کلید الکترومغناطیس و سطح کاری دو اتصال استاتیک را بررسی کنید.اگر اتصال ثابت و متحرک هردو سوخته باشند و استارت ضعیف کار کند.میتوان سطح هر دواتصال را با یک سمباده ی ظریف صیقل داد.
  • پایانه های باتری،خط استارت،قطعات برس موتور DC، سوئیچ های الکترومغناطیس را هنگام راه اندازی موتور بررسی کنید.ببینید که گرما،دود یا صدای غیرطبیعی وجود دارد یا خیر،درصورت وجود ناهنجاری قطعه باید به طور کامل بررسی شود.
  • بررسی کنید که آیا ضامن استارت راه اندازی شده است.
  • بررسی کنید که قسمت های اتصال خط شروع استارت مانند،پایانه های باتری ،پایانه های سوئیچ الکترومغناطیس و پایانه های سوئیچ استارت محکم باشند.
  • ولتاژ باتری دیزل ژنراتور و ولتاژ استارت آن را با یک ولت متر DC اندازه گیری کنید.اگر ولتاژ اندازه گیری شده قبل از استارت کمتر از 12.5 ولت باشد.توان باتری کافی نیست.اما اگر ولتاژ بیش از 12.5 باشد و یا درهنگام راه اندازی بیش از 1.5 ولت باشد.باتری کاملا شارژ نشده است.
  • مدار استارت را برای وجود هرنوع ایراد به دقت بررسی کنید.از یک پیچ گوشتی برای اتصال کوتاه پایانه ی باتری و پایانه ی کلید سوئیچ الکترومغناطیس استفاده کنید.اگر کلید الکترومغناطیسی بسته باشد و استارت پس ازاتصال کوتاه به طور عادی کارکند.خط شروع به غیر از کلید الکترومغناطیس معیوب است.اگر پس از اتصال کوتاه،کلید الکترومغناطیس هنوز وصل نشده باشد.ممکن است نشان دهنده ی خرابی مدار باز در داخل کلید یا خود استارت باشد.
  • اتصال باطری و میدان مغناطیسی را با یک پیچ گوشتی کوتاه کنید.اگر استارت به طور معمول کارکند.نشان دهنده ی وجود ایراد در داخل کلید الکترومغناطیس است.کلید الکترومغناطیس باید برداشته شود تا اتصال احتراق داخل کلید الکترومغناطیس و وضعیت سوختن دو اتصال استاتیک و سوخته بودن سیم پیچ مغناطیسی بررسی شود.اگر جرقه ای رخ داد،نشان دهنده ی این است که داخل موتور استارت اتصال کوتاهی وجود دارد و باید استارت باز و تعمیر شود.

نکات ایمنی نگهداری از استارت دیزل ژنراتور:

برای افزایش طول عمر و بهبود عملکرد استارت شما نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها باعث کاهش هزینه های شما در نگهداری از موتور دیزل ژنراتور شما میشود.این نکات به شرح زیر است:

  1. زمان هر استارت نباید بیشتر از 20 ثانیه باشد و فاصله ی استارت ها نباید کمتر از 2 دقیقه باشد تا از کاهش عمر یا سوختن سیم پبچ های داخل استارت جلوگیری شود.اگر نتوانستید پس از 3 بار استارت موتور را روشن کنید،ابتدا باید مشکل را بیابید و سپس اقدام به روشن کردن موتور کنید.
  2. وقتی میشنوید که چرخ دنده ی درایو با سرعت میچرخد و با چرخ دنده ی حلقوی منطبق نمیشود.باید استارت را به سرعت رها کنید.استارت دوم را مجددا انجام دهید تا از برخورد چرخ دنده ی محرک و چرخ دنده ی حلقوی فلایول باهم و آسیب آن جلوگیری شود.
  3. هنگام استفاده از دستگاه های دیزل ژنراتور در مناطق سردسیر از روغن های ضد انجماد استفاده کنید.هنگام استارت هم از یک پیچ گوشتی برای کشیدن سوراخ بازرسی فلایول چند هفته قبل از آغاز به کار دیزل ژنراتور استفاده کنید.
  4. پس از راه اندازی دیزل ژنراتور دکمه ی استارت را به سرعت رها کنید تا چرخ دنده ی درایو به سرعت به محل قبلی خود بازگردد.
  5. درحین کارکرد موتور از فشردن مجدد دکمه ی استارت اکیدا خودداری کنید.
  6. برای جلوگیری از اصطکاک خشک و آسیب رسیدن به شفت و بوش،باید به طور مرتب به بوش های پوشیده ی جلو وعقب گریس اضافه کرد.

درنهایت توجه داشته باشید که برای تهیه ی استارت نیز مانند هر قطعه ی دیگری نیاز است دقت لازم راجهت خرید قطعه ی اصلی و نو به عمل بیاورید.علاوه بر آن با داشتن شماره قطعه (Part Number) و شماره سریال موتور و مدل و برند موتور دیزل ژنراتور خود و اعلام آن به فروشنده ی قطعه علاوه بر افزایش سرعت دسترسی سریع به قطعه و خرید آن به خود فروشنده نیز برای تهیه ی قطعه ی مورد نظر خود کمک خواهید کرد.توجه داشته باشید که با دراختیار نداشتن شماره ی  قطعه ی مورد نظر شما در اکثر موارد یافتن قطعه امری ناممکن میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *