مقالات آموزشی

سلونوئید یا خاموش کن دیزل ژنراتور و انواع آن

سلونوئید یا خاموش کن

مجموعه ی دیزل ژنراتور یک موتور پیچیده با کارایی حساس میباشد که احتیاج به مراقبت های زیلدی دارد و درصورت هرگونه خرابی یا نقص احتمالی نیاز است که به سرعت متوقف شود، تا از آسیب هلی بیشتر به سایر بخش های آن جلوگیری به عمل آید.در این حالت نام قطعه ای به نام سلونوئید به میان می آید که اهمیت زیادی هم دارد.این قطعه انواع مختلفی دارد که در این مقاله به آن اشاره میشود.همچنین دانستن سازوکار این قطعه به شما در نگهداری بهتر تز تین قطعه و دیزل ژنراتور خود کمک میکند.شیرهای برقی علاوه بر موتورهای دیزل در سایر بخش های صنعت هم کاربرد دارند.شاید انواع آن ها متفاوت باشد اما اصل کار آن ها یکسان میباشد.

وظیفه ی شیر سوخت برقی دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار میکند؟

یک سلونوئید با تولید یک میدان مغناطیسی در اطراف یک هسته ی متحرک به نام آرمیچر فعالیت میکند.هنگامی که میدان مغناطیسی درون این سیم پیچ ایجاد شد.حرکت درون این قطعه شکل میگیرد.حرکت آرمیچر دریچه ها را باز و بسته و یا سوئیچ ها را قطع و وصل میکند و انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند.در دیزل ژنراتور هم این قطعه با کنترل جریان سوخت به صورت دقیق و منظمی باعث خاموش یا روشن شدن موتور دیزل ژنراتور میشود.در ساده ترین حالت یک سلونوئید یک سیم است که به دوریک هسته پیچیده شده است.خود هسته دارای دوبخش ثابت و متحرک است.بخش ثابت هسته ی مرکزی و بخش متحرک همان آرمیچر است هنگامی که جریان الکتریکی از سیم عبور میکند.یک میدان مغناطیسی ایجاد میکند که آرمیچر را از هسته ی ثابت دور میکند یا به آن نزدیک میکند.این بستگی به نوع شیر قطع کن یا کاربرد آن دارد.هنگا می که جریان متوقف میشود.فنر آرمیچر را به حالت اول بازمیگرداند.این حرکت رو به عقب و جلو شیر برقی را به یک شیر برقی خطی تبدیل میکند.هرچند شیرهای برقی چرخشی هم وجود دارند که اندکی پیچیده تر هستند.به طور کلی یک شیر برقی از 3 جز تشکیل شده است: 1) سیم پیچ 2) یک هسته ی متحرک 3) جریان برق

اگر سیم پیچ را بردارید عملا چیزی ندارید. اگر برق را حذف کنید فقط یک فنر دارید و اگر هسته را بردارید فقط یک آهنربای الکتریکی دارید.در سیستم احتراق یک موتور این عناصر باهم ترکیب شده تا آرمیچر را به حرکت درآورند.حرکت این آرمیچر به شما اجازه میدهد که مدار احتراقی موتور شما کامل شود.عملکرد آن به این صورت است که با جریان یافتن برق فنری را که درون سلونوئید وجود دارد به سمت بالا حرکت میدهد در نتیجه دریچه ی مکش سوخت باز شده و سوخت جریان میابد.با قطع این جریان فنر به سمت موقعیت قبلی خود باز میگردد.با بسته شدن سوپاپ درگاه مکش،سوخت رسانی به سیلندر متوقف میشود.این جریان الکتریکی با ایجاد یک میدان مغناطیسی و حرکت دادن فنر  بصورت غیر مستقیم باعث تغییر موقعیت هسته ی داخل سلونوئید میشود که درحالت عادی با بالا رفتن آن دریچه ی سوخت موتور دیزل ژنراتور باز میشود و گازوئیل به سمت سیلندرها جریان میابد.برخی از شیرهای برقی که خارج از بحث ما هستند بصورت معکوس عمل کرده و هتگامی که سلونوئید در موقعیت خاموش قرار دارد.جریان سوخت یا آب و… بصورت مداوم از داخل آنها جریان دارد و هسته ی مرکزی در آن ها درحالت عادی بالا قرار دارد.در موقعیت روشن هسته به سمت پایین باز میگردد و جریان را قطع میکند.درکل بصورت خلاصه وظیفه این قطعه در برخی موتورهای دیزل ژنراتور روشن کردن موتور و در برخی دیگر خاموش کردن موتور در مواقع اضطراری میباشد.

انواع سلونوئید یا شیر برقی و روش های تست آن

شیرهای برقی برحسب نیاز به قدرت مورد نیاز موتور شما طراحی و استفاده میشوند.به عنوان مثال یک شیر برقی با سیم پیچ بزرگ برای باز کردن یک درب منزل استفاده نمیشود و بالعکس.اما یک شیر برقی بر روی یک موتور 12 یا 16 سیلندر توربوشارژ دیزلی و یا یک سکوی نفتی نیاز به قدرت زیادی دارد.به طور کلی دونوع شیر برقی داریم:

  1. شیر برقی پنوماتیک که باعث حرکت یا توقف گازهایی مانند هوا،نیتروژن و یا اکسیژن میشود.
  2. شیر هیدرولیک نیز حرکت مایعات از آب گرفته تا بنزین و گازوئیل را کنترل میکند.که سلونوئید دیزل ژنراتور از این نوع میباشد.

شیرهای برقی هیدرولیک دیزل ژنراتور ها نیز به دو دسته ی دوسیم (stop solenoid) و سه سیم (feul solenoid) تقسیم میشوند:

  1. خاموش کن های دوسیم عمدتا فقط به عنوان قطع کن سوخت مورد استفاده قرار میگیرند.زیرا به علت مصرف جریان زیاد که معمولا تا 16 آمپر میباشد.نمیتواند بیشتر از چند ثانیه یا چند دقیقه به کار خود ادامه دهند.
  2. خاموش کن های سه سیم هم بیشتر به نام سلونوئید یا شیر برقی شناخته میشوند.این مدل از قطع کن های سوختی به علت داشتن سه سیم میتوانند یه صورت دائم کارکنند.مهمولا از این نوع سلونوئید ها برای زمانی که روشن ماندن دستگاه نیاز به کشیدن اهرم انژکتور دارد و یا برای زمانی که خاموش شدن دیزل ژنراتور به 15 الی 30 ثانیه زمان نیاز دارد استفاده میشود.

ممکن است سلونوئید یا خاموش کن شما ( بستگی به نوع آن و نوع موتور شما دارد) به هر دلیل باعث راه اندازی یا خاموش شدن موتور شما نشود.تشخیص سریع مشکل کلید رفع آن میباشد.برای تشخیص مشکل یک راه ساده وجود دارد.

ساده ترین راه استفاده از یک قطب نما میباشد.از آنجایی که سلونوئید از یک سیم پیچ تشکیل شده است.یک میدان مغناطیسی درون آن جریان دارد.با نزدیک کردن یک قطب نما به شیر برقی خود اگر برق درون سیم پیچ جریان داشته باشد.عقربه ی قطب نما دچار جهش میشود.در غیر این صورت شیر برقی شما جریان الکتریکی ای دریافت نمیکند.در این صورت میتوانید با استفاده از یک مولتی متر مشکل را بهتر و بیشتر تشخیص دهید.با این حال قبل از این کار اولین گام شما باید بررسی اتصالات باشد. اگرپایانه ی مثبت یا منفی شما قطع شده باشد،یا به هرنحوی کابل شما آسیب دیده باشد.سلونوئید شما حتی اگر نو هم باشد نمیتواند کارکند.هنگامی که از سلامت اتصالات مطمئن شدید،مولتی متر خود را به حالت اهم متر تغییر داده تا مقاومت دستگاه را اندازه گیری کنید.اگر مقاومت بیش از 0.3اهم باشد. دستگاه آنطور که باید کار نمیکند و به احتمال زیاد قطعه ی شما نیاز به تعویض دارد.

ازجمله عیوب احتمالی دیگر سلونوئیدها میتوان به زنگ زدگی،فشار نامنظم،مقدار جریان نامناسب و کثیفی و خوردگی گیر کرده در قطعه اشاره کرد. احتمال بروز هرکدام ازین عیوب هم در صورت نگهداری مناسب قطعه به حداقل میرسد.درصورت نیاز به تعویض قطعه شما حتما باید شماره قطعه و مدل و برند موتور خود را دراختیار فروشنده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *